tisdag, augusti 09, 2011

Knäppa knappar

Det finns ett uttryck som väl inte är i så flitigt bruk längre, men vi som inte bara blickar framåt utan också kastar en blick över axeln ibland, vi kan kosta på oss ett och annat: "en knapp i västen" är det urmodiga uttryck jag tänker på. Skulle tro att förekommit i pilsnerfilm, kanske en Åsa-Nisse-rulle eller något med Edvard Persson ...

Veckans tisdagstema är det som väcker minnet av en snapsvisa som jag egentligen inte kan utan fick googla mig fram till:
En snaps i väst är en knapp i västen,
knapp i min väst är en snaps i Västern,
en snaps i knoppen, en knapp i väst.
Det är ju toppen, det är ju bäst.


Av detta förstår man ju nu om inte förr att veckans temaord är KNAPPAR. Och de knappar jag bjuder på är japanska, så det handlar egentligen om en snaps i Östern – men så kinkiga behöver vi kanske inte vara?
Möjligen kan det vara på sin plats att påpeka, att jag personligen inte är särskilt svag för den knappsort som levereras i flaska. Men snapsvisor kan jag tycka är rätt roliga.

Andra knappar och knäppa lösningar på denna fotoutmaning finner du den här vägen.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Den snapsvisan kan man nog inte sjunga om man tagit för många knappar i västen ;-)

    kreativ och annorlunda löst...snygga flaskor dessutom!

    SvaraRadera
  2. Snapsvisor är ju kul, och blir ännu roligare efter lagom många knappar i västen, när sångrösten får den rätta darren och när kompisarna sjunger med utan att kunna texten.....skål.

    SvaraRadera
  3. Varför inte? Roliga flaskor med!

    SvaraRadera
  4. Riktigt häftig och annorlunda tolkning, bra gjort!

    SvaraRadera
  5. Trevligt diktat och annorlunda och det gillar jag.

    SvaraRadera
  6. Anonym1:04 em

    Underfundiga du!
    Själv ska jag käka sushi med en kompis idag. Så vi "knäpper" en sake eller två från östern då.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. För tydlighets skull: nej, jag har inte smakat mig igenom den där hyllans innehåll. Inte ens provat en enda av dryckerna ... :-D

    SvaraRadera