fredag, augusti 19, 2011

Barnsligt i Veckans fönster

De sitter och läser i ljuset från fönstren, där lamellskivorna så gott som alltid är tvärställda för att släppa in så mycket luft som möjligt. Den där sortens fönster är vanliga på varmare breddgrader - i Sverige finns de knappast, tror jag.

Just de här ungarna finns i Venezuela och de läser barnböcker som kommit till deras skola genom Banco del Libro, "Bokbanken", som fick Astrid Lindgren-priset ALMA för några år sedan, eftersom organisationen gjort storstilade insatser för att bekämpa analfabetismen - och bristen på böcker.

Att förse barn med läsning är en alltigenom god gärning. Jag tillhör dem som tror att det är bra vad de än läser, så länge de läser något över huvud taget. Förhoppningsvis får de här grabbarna upp vanan och fortsätter att kliva in i böckernas värld också i vuxen ålder. Där finns ju så mycket att hämta! Det vet vi som haft lyckan att hitta in i den världen redan tidigt!

Copyright Klimakteriehäxan

Veckans fönster är en fotokedja bloggare emellan som har en ny edition varje helg.
Du kan kolla hos Susanne, så hittar du säkert många spännande bilder på veckans tema, som är BARNSLIGT!

12 kommentarer:

  1. Att läsa är en ren njutning...man försvinner bort till en annan värld! Läste mycket för barnen när de var små..nu är de stora och har egna barn...som de läser väldigt mycket för ;-)

    så jag tror att de fick ett gott förhållande till böcker eftersom de "för traditionen vidare" ;-)

    SvaraRadera
  2. Fint och tänkvärt i din bild och text på veckans fönstertema. Jag håller med, det är viktigt med läsning. Att titta på en och annan bild kan ju också vara värt...de säger ju mer än... :-)

    SvaraRadera
  3. Åh men hallå..det är ju bara så berikande ut att få en bok att läsa i när man inte har förutsättningarna själv där man bor o lever..ditt fönster speglar verkligheten och berör mitt hjärta.

    SvaraRadera
  4. Så sant, så sant...Du lyckas få till vårt barnsliga fönstertema till något klokt och tänkvärt! Skickligt!

    SvaraRadera
  5. Anonym1:04 em

    Vad vore livet utan läsning? Ganska tomt.

    Bokbanken är ett underbart initiativ, tycker jag. Dom kanske skulle "öppna filial" i Sverige.....:o(

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  6. Jättefin bild som dessutom passar så bra när svenska skolbarn, ofta motvilligt (?), ska börja ett nytt skolår.
    Att bidra till att barn världen över får lära sig läsa och att använda den kunskapen är en insats för demokratin.
    Jag blir så förbannad när man, ofta i svenska kulturdebatter, använder påhoppet ”är du inte läskunnig?” när någon inte begriper vad man skrivit i något pretentiöst debattinlägg.
    Den som inte kan läsa ska inte smädas utan få hjälp att lära sig detta.

    Det går inte att länka via Susannes sida. Mitt bidrag finns här:
    http://jahhollis.blogspot.com/2011/08/veckans-fonster-141-19-augusti.html

    SvaraRadera
  7. Läsning är en jättebra sysselsättning.
    Det är avkopplande om du får tag i en bra bok

    SvaraRadera
  8. Jag har läst så länge jag kan minnas - men har några familjemedlemmar som vägrat inse hur trevligt/roligt/intressant/lärorikt det är med böcker...

    Mina barn påstår att de nog fick för mycket tjat om hur roligt det är att läsa. "Drick ett glas vatten och läs en bok" är ett ordspråk de tillskrivit mig. Men jag sa det inte alls så, utan när de var trötta sa jag: drick ett glas vatten - och när de inte hade nåt att göra sa jag: läs en bok. Men de har satt ihop det och jag får höra det ganska ofta.

    SvaraRadera
  9. Gillar verkligen din bild - jättemycket. Det är så sant, barn som lär sig läsa har nytta av det livet igenom. Perfekt tolkning!

    SvaraRadera
  10. Det är synd om de där mänskorna om vilka man säger att man inte kan ge dom en bok i present, eftersom dom redan har en ...
    Och det är en stor glädje när man konstatera att läslusten gått i arv till nästa generation. Den kan kanske komma senare till en del, men man måste hoppas att den kommer. DVD och dataspel kan aldrig ersätta en riktig läsmysstund!

    SvaraRadera
  11. Anonym3:23 em

    Så sant Häxan!
    Kulsprutan

    Har du läst Bengt Ericsons ´Den Nya Överklassen` förresten? :o)

    SvaraRadera
  12. Kulsprutan - nej, inte än. Vet att den är läsvärd (men det är ju så himla många böcker!)

    SvaraRadera