torsdag, augusti 04, 2011

Rosa skimmer över grå vardag

För många förbyts sommarledigheten mot grå vardag som kan stavas augusti, med mörka kvällar och en aldrig så liten aning av höst, om än varm.

För alla flanerare som brukar promenera längs stranden under Årstabron på Södermalm är det också gråare än på länge. Det rosa äventyret verkar ha tagit slut. Nu är det betong som gäller, där de illskära sakerna nyligen stod och kittlade vår nyfikenhet: var detta möjligen konst? Eller provokation? Eller skämt? Eller allt på en gång?

Så en dag hade flera prylar försvunnit. För att ersättas med nya, oklart av vem - även om jag här på bloggen fick en kommentar från någon som påstod sig vara hjärnan bakom greppet att pigga upp brons betongfundament med rosa accessoarer, så småningom också i sällskap av några tänkvärda ord.

Men det är förmodligen samma upphovsperson som trots allt lämnat ett nytt spår efter sig på samma plats, ett spår som inte går att plocka upp och ta med sig hem.
Sedan några dagar finns här en kramruta, markerad med rött i vit ram på den gråsvarta asfalten. Kan kanske vara värt en omväg? Åtminstone för den som behöver en liten extra skjuts för att våga dela ut den där kramen. Som kan komma att skänka ett rosa skimmer åt vilken vardag som helst ...

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Anonym11:15 fm

    Vem det än är som hittar på dom här sakerna har hon/han trevliga idéer.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Jag kikade på ditt program om Gustav Fröding i går kväll. Jag slogs då av att du måste vara släkt-dotter, sondotter till min moster Annas granne, familjen Bergvall. Vi gästade rätt ofta moster Anna Danielsson, och jag som barn konstaterade att det fanns en tant på andra sidan häcken eller staketet.

    Jag är 80-årig pensionerad byggnadsingenjör som bor i Vallda nära Kungsbacka.

    Vill du kan du gärna bekräfta om du är den jag tror.

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Vart hittar man "kram plats" bilden. Alltså i vilken stad? :)

    SvaraRadera
  4. Kulsprutan - absolut!
    Bosse - vår granne var tant Anna, förvisso!
    Hannele - du får ta dit maken, för lite xtra piff!
    Peter - Stockholm. Klickar du på etiketten "stockholm" under posten får du upp en massa inlägg om just den stan, där jag råkar bo!

    SvaraRadera
  5. Men så trevligt! Mindre trevligt med fimpen till vänster dock. Tur att vi inte var där samtidigt. ;)

    SvaraRadera