tisdag, augusti 16, 2011

Tisdagstema: Favoritmöbel

Har jag en favoritmöbel?
Fick verkligen ta mig en funderare på saken när tisdagstemat denna vecka blivit känt.

Visst, i Barndomslandet finns ett gulligt vitlackerat runt träbord med två tillhörande stolar, allt snickrat av min farmors far – men någon bild har jag inte.
Sängen är ju alltid en möbel som utövar stark dragningskraft, fast särskilt speciell ser den faktiskt inte ut.
Den oumbärliga toastolen då? Nej, den kan jag ju inte ta ...
Soffhörnet jag gärna kryper upp i finns i en drygt tjugo år gammal Ikea-soffa, föga bildmässig.

Drömmöblerna, som Jetson och en eller annan Arne Jacobsen-skapelse, har aldrig blivit verklighet, eftersom prislapparna är så trista (och Jetson har dessutom blivit mindre bekväm att sitta i med åren ...)

Men så inser jag att jag kanske har en favorit, en alldeles ny bekantskap. Den finns på jobbet, i ett rum dit jag nyss flyttat. Det är en smäcker korsning mellan stol och fåtölj i norsk design, från Møremøbler. Formpressat trä, stål och ylletyg bjuder på suverän sittkomfort. Lätt är den också. Skulle gärna ha den hemma. Och hade jag vetat det för ett halvår sedan hade jag kunnat få två stycken för ungefär en tusenlapp på en nätauktion ... men det är så dags att upptäcka det nu.

Hur som helst har jag bestämt mig: detta är en möbelfavorit!
Och om du vill kika på fler favoriter i heminredningsbranschen så klickar du bara här!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Den ser väldigt skön ut och har också en design som tilltalar mig.

    SvaraRadera
  2. Annorlunda och snygg design på din favoritstol!

    SvaraRadera
  3. Anonym1:28 em

    Jag ärvde en Charles Eames-fåtölj med fotstöd som över och över igen är med som dyrbarhet på auktionskataloger världen över men min är tyvärr inte till salu. Den var vår `telefon- stol´ i barndomshemmet i Södertälje och förblir min tills jag dör. Att syrran och jag inte nötte ut den under våra maratonsamtal garanterar bra kvalitet både på lädret och konstruktionen.
    Äter hellre hundmat (som i o f s inte behöver vara dålig) än gör mej av med den. Så det är min absoluta
    favoritmöbel.

    Jag gillar din favvo också!

    Lenas syster

    SvaraRadera
  4. Ja men visst är den snygg - även om den inte kan mäta sig med en Earnes.

    SvaraRadera
  5. Trodde Eames inte såldes längre - men oj så fel man kan ha!
    http://www.designersrevolt.com/en/designer_products/Charles_and_Ray_Eames.php?gclid=CKzl1vvb1qoCFUcYzQod9kSc8Q

    SvaraRadera
  6. Anonym10:56 fm

    En del säljs - men inte min! :o)

    Lenas syrra

    SvaraRadera
  7. Lenas syrra - du gör nog helt rätt i det! Bättre än kosing på banken!

    SvaraRadera
  8. Anonym1:32 em

    Man skulle ju helst ha båda förstås...
    L S.

    SvaraRadera
  9. Stolen är rätt snygg.
    Undra sa flundra om gäddan är en ål - tveksamt om stolen är tillräckligt bekväm för att jag ska gilla den

    SvaraRadera