tisdag, maj 22, 2012

Heja Ryssland!

Aldrig någonsin har jag röstat på någon enda låt från något enda land i schlager-EM. Men i år skulle jag nästan kunna överväga att göra det. För nu har också jag sett de ryska tanterna, som med ”Party for Everybody” går tvärt emot alla andra idéer som råder i populärmusikens värld – en värld där jag förvisso inte rör mig särskilt hemtamt, men här känner jag mig ändå hyggligt säker på min sak.

Buranovskiye Babushki består av sex stadiga damer, gruppens medianålder är 73, scenkläderna folkdräkter, sminkåtgången noll, precis som klackhöjden, glitterkvoten och antalet sexanspelningar. Humöret, däremot, verkar vara på topp. Låten de tävlar med framförs på engelska och udmurtiska, ett språk jag för min del aldrig hade hört talas om. Men det lever (uppenbarligen!) och används av en dryg halvmiljon ryska medborgare. Språket tillhör den finsk-ugriska gruppen, kallas också permiskt och hette tidigare votjakiska – tänk ändå vad man får lära sig via melodifestivalen!

Texten handlar tydligen om hur damernas barn kommer på besök. Bland annat sjunger de om hur degen jäser, hur de väljer klänning som passar, och hur både hunden och katten är glad. Ja, det har jag läst mig till, i den framsjungna engelskan kan jag i princip bara identifiera ordet ”everybody”. 
I tre minuter  påbjuden tävlingstid  pågår det här partyt, som slutar i stora kramen under publikens jubel. 

Ja, skulle jag rösta på någon tävlande någon gång skulle det vara på det här gänget. Vilka pantertanter! Vilken girl power! Feministpropaganda! Rena rama klimakteriehäxereklamen! Lycka till (det gäller redan i kvällens semifinal och sedan på lördag också, även om jag förmodligen inte tittar på någondera ...) 

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Anonym4:55 em

    Dom har nog en chans - dom kanske vinner på ´kuriosapoäng´, vem vet?
    Fast inte är det för att dom sjunger rent. Jag hörde orden `come on and dance´ på engelska. Så summa summarum blir: Everybody come on and dance.

    Den som lever - och orkar bry sig - får se. Och höra. Och kanske dansa.

    Vore kul om nästa värdsland till EF blir en demokrati åtminstone.
    Eller bryr jag mej? Njae.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. jo, dom såg jag i en irländsk blogg av en finne....

    SvaraRadera
  3. Kulsprutan - jag snappade i a f upp att babusjkorna gått vidare till final. Sen är det en himla tur att man inte behöver bry sig.
    Hannele - tanterna lär finnas på var och varannan sajt vid det här laget!

    SvaraRadera
  4. Anonym12:41 em

    visst är det bra att även äldre damer får synas o höras,,men TYVÄRR, har de babushkor inte mkt med feminismen att göra,, för att dom trots allt är konservativa och religiösa. dvs samlar pengar för en ny kyrka i sin by..

    nälsar en annan babusjka

    SvaraRadera
  5. Hej babusjka - jag ville tolka in feminismen i det blotta faktum att damerna ö h t får förekomma i sammanhanget - låten verkar inte vara mkt att hänga i julgranen och inte "budskapet" heller ... men att de får se ut som de gör är välgörande!!!

    SvaraRadera