torsdag, maj 10, 2012

Klart att man vill synas!

Kanske inte precis alla, men ändå väldigt många människor vill synas, åtminstone lite. Inte flyta ihop med väggen, inte bli den där fläcken betraktarens öga aldrig dras till och än mindre fastnar på.
Det är väl därför vi väljer kläder, kammar oss hjälpligt, letar efter en lämplig och matchande accessoar, lyfter blicken och klarar stämman. Tror jag i alla fall.

Nu önskar jag verkligen att jag kunde redogöra för tankegångarna hos den blågula damen som plötsligt bara satt där i solen på Esplanaden i Helsingfors. Ja ni ser själva: gul mössa, gula glasögon, gult lurv kring halsen på den gula koftan, gul väska (med lite glitter i), gula skor. Matchat med flaggblått i kavajen och en mer diskret vit kjol. I håret blått hårspänne och gula gummisnoddar!
Den valda färgkombinationen skulle ju kunna förleda en att tro, att detta var en svensk dam på vårpromenad i den finländska huvudstaden. Men svensk var hon inte.

Allra märkligast i sammanhanget var kanske att naglarna var – nej, inte blåa, inte gula heller – gröna. Och en extra prick över i, eller vad man nu ska kalla det för: i den gula väskans rymliga inre fanns en liten plunta som kom upp ett par gånger (innehåll okänt).

Naturligtvis syntes hon. Och en hel del kameror riktades mot henne. Jag bad faktiskt om tillåtelse innan jag knäppte min bild. Tilltalade henne på engelska:
-You look great, may I take your picture?
Inte mycket tydde på att hon förstod orden, men fattade ändå och log sitt samtycke. Fast jag hade bara mage att ta en enda ruta …

Kanske vill någon nu avfärda henne som ett nipprigt fruntimmer, som en byggnad där hissen inte går ända upp, som ett stall som inte har alla hästar hemma osv. Men strax dök en manlig motsvarighet upp, minst lika tokig och intresserad av att göra intryck som vår blågula väninna.
Mannen är en från Schweiz tillrest ishockeyfantast som följer sitt landslags öde i pågående VM. 
Klart att man vill synas! 
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Anonym2:38 em

    BIG WOW!
    Mest för den vågade, färgglada och prydliga!!! - damen, men förallandel också för "tjuren". Hörde dom ihop?

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Absolut inte. Hon trippade iväg åt sitt håll, han hade hockeypolarna.

    SvaraRadera
  3. Ibland önskar jag att jag var lika modig som damen i gult. Tänk att kunna gå ut och chockera ungdomen:) Men nej det finns någon liten spärr som gör att man klär sig tvärtom i min ålder. Men kul vore det;) Kram

    SvaraRadera
  4. SÅ SYND att ni inte kunde kommunicera!?
    TACK för att du delade med dig av den här bilden!man blir så glad av sådana här färgstarka personer!

    SvaraRadera
  5. Hahha, trodde det var du.....
    Kul med folk som vågar!

    SvaraRadera
  6. Anonym10:16 em

    Gult och färgglatt, det lyser upp.

    I dagens samhälle gäller det att sticka ut, men vissa går faktiskt till överdrift, dock ej den gula damen

    SvaraRadera
  7. Visst är hon härlig, den blågula damen! Fast, Hannele, just gult är inte min färg :-D

    SvaraRadera
  8. Fler härliga tanter som vill synas hittar du här: http://advancedstyle.blogspot.se/

    SvaraRadera