torsdag, maj 31, 2012

Vikten av en kudde

Jag vaknar mitt i natten. Det händer ganska ofta. Kanske beror det på ljud – så här års kan det vara de sångglada fåglarna – eller på att det är för varmt, trots det öppna fönstret.
Det är då jag tackar min lyckliga stjärna för att jag alltid har bäddat med en extra kudde.

Ingenting är mer rogivande än att byta, från ett varmt örngott till ett vars yta ligger klart under 37 graders temperatur. Den redan sängskrynkliga kinden möter tyget som känns som en svalkande smekning. Att somna om blir enklare. Och någon borde förklara detta bland annat för hotellkedjor som inte fattat, att en andra sovkudde är ett krav för att man ska få några stjärnor alls i turistguidernas betygskatalog över boende. Ja, det är i alla fall så jag menar att det skulle vara.

Faktum är att den där extra kudden borde skrivas in som ett tillägg i dokumentet som listar de mänskliga rättigheterna. Ett basbehov är vad det är, låt vara att jag låter som en helt världsfrånvänd människa just nu, en som aldrig hört talas om misär, fattigdom och elände.
Men vikten av en extra kudde kan inte överskattas. Följaktligen önskar jag alla mina medmänniskor denna lilla extra guldkant på tillvaron!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. LER! Du har så rätt. Självklart ska det finnas en extra kudde. Det har jag med och som du byter jag under natten och somnar gott om:)

    SvaraRadera
  2. Anonym2:01 em

    Det brukar räcka att jag vänder på min, men jag ska så klart testa med en "oanvänd och ouppvärmd" i stället.

    Om du anser att det är ett basbehov ÄR det så. Kanske är det just du som kommer att hjälpa till med att försöka fixa misär, fattigdom och elände. Fast för det måste man ha kraft och ork och det får man bara när man är utvilad :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Jag gör som k-sprutan: vänder bara på min...

    SvaraRadera
  4. En period i livet jobbade jag med en man, som alltid hade sin egen kudde med sig i resväskan - vi är många som bryr oss!
    Jag nöjer mig inte med att vända på min, har ofta armarna runt kudden och då är också undersidan varm!

    SvaraRadera
  5. Anonym2:20 em

    När jag reser har jag två (2) kuddar med mig. En för huvvet + en för emellan underarmarna.
    Inget konstigt med det enl min uppfattning. Dom är ganska små och tunna.

    Det finns hotell med kuddmeny, men det vet du säkert redan. Felet med den menyn är att den inte har det jag behöver för att sova gott. Mestadels för att storleken inte stämmer.

    Kulsprutan

    SvaraRadera