tisdag, maj 15, 2012

Böcker i blickfånget

Ibland behöver en resa inte vara lång för att bjuda på många minnesvärda intryck.
Min utflykt till Helsingfors var en sådan.
En skylt på trottaren lockade in mig på Akademibokhandeln – jag skulle ju ändå köpa ett vykort att skicka till mamma, och när det står att affären har ett café som inretts av Alvar Aalto tar jag raskt rulltrappan upp.

Det där fiket var inte mycket att se, i alla fall inte om man har andra saker Aalto har skapat i minnet.
Men böcker kan jag ju ändå aldrig låta bli att titta på.
Och två svenska titlar var uppdukade på centralt placerade säljbord: Zlatan Ibrahimovics ”Mitt liv som Zlatan” och ”Två soldater”, Anders Roslunds och Börge Hellströms senaste.

Kanske tänker vi inte på någon av dem som ”finlitteratur” (jag har inte läst dem, men tänker nog göra det). Fast i Finland verkar de vara högt respekterade. Hur ska man annars tolka att Zlatan delar bord med Nobel-pristagaren Alexander Solsjenitsyn och deckarduon ligger bredvid James Joyces ”Ulysses”?

Vykorten var, som det mesta i Helsingfors, dyra. Och inte kom det till adressaten i expressfart heller. Det tog faktiskt en hel vecka. Vilken tur ändå att mina reseminnen räcker längre!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen rekommendera Roslund och Hellström. Jag har läst alla deras andra böcker och de är fantastiskt bra. De är inte rädda för att ta upp allvarliga företeelser i vårt samhälle. Väntar ivrigt på att Två soldater ska finnas i pockethyllan. Om ett år eller så.....:-)

    SvaraRadera
  2. Hej Cicki! Jag har inte läst "Tre sekunder" men alla de andra och håller med: jättebra. Den som kommit nu har dock ett allvarligt fel - den är åt skogen för tjock och tung ... men vi som gillar pocket behöver förmodligen inte vänta längre än till hösten. De brukar komma fort nu för tiden, pocketupplagorna.

    SvaraRadera
  3. köpa böcker i Finland gör jag inte frivilligt, jättedyrt!

    SvaraRadera
  4. Hannele - jag så pass mycket hann jag uppfatta. Och det är samma sak i Norge: svindyrt. Ändå klagar vi på våra bokpriser! Fast Ica säljer Roslund-Hellström för 169 kr såg jag, det är billigt - om man inte kan vänta.

    SvaraRadera
  5. Sist var jag i Norge 1968 (!) men min mor har berättat hur dyrt det är där. Själv är jag bortskämd även med loppis, där jag kan hitta ett par månader gamla pocket för en guldpeng... jag kan vänta.

    (Dessutom finns det massa nya FINSKA böcker gratis på biblioteket om jag skulle bli sugen :)

    SvaraRadera
  6. Anonym8:03 em

    Öh du, hajar ingenting av alla dina snören, kan du förklara! Kerran

    SvaraRadera