torsdag, maj 03, 2012

Fyra frågor om frukt

Vad skulle vi ta oss till om det inte funnes frukt och grönsaker? De kan funka i förrätt, varmrätt och dessert, till frukost eller mellanmål. De skänker oss hälsa med vitaminer, fibrer och en massa andra nyttigheter. De är goda. Dessutom är de ofta(st) vackra. Ibland gör vi nya bekantskaper i frukt- och grönsaksdisken – jag har en nygammal favorit: färska dadlar. Suveränt på ostbrickan!

Men för de nya bekantskapernas skull ska vi självklart inte glömma våra gamla vänner.
Fick en quiz i mailen från Kulsprutan, trogen läsare och kommentator här på bloggen. Ur quizzen snor jag raskt fyra frågor – visst vet du svaren?

1. Av alla grönsaker finns det bara två som är fleråriga. Alla andra måste planteras på nytt varje år. Vilka är de två perennerna?

2. Vilken frukt har sina frön på utsidan?

3. Ibland kan man på sprithyllan se en flaska inuti vilken finns ett stort och vackert, moget päron. Hur kom päronet in i flaskan, som är i ett stycke?

4. Vilken är den enda grönsak som endast säljs färsk? Den finns inte konserverad, inte djupfryst, inte som halvfabrikat – BARA färsk!

De rätta svaren kommer jag med lite senare!

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. 1. kronärtskocka, jordärtskocka är också flerårig.

    2. Jordgubbe

    3. jag har gjort det!! Stoppat kart i flaska hemma på vårt berg ;)

    4. sallad, potatis finns konserverat...

    SvaraRadera
  2. Hannele - den enda som svarat!!! - enligt förlagan har du rätt på de tre sista. Men enligt mina källor skulle svaret på fråga ett vara rabarber och sparris.

    SvaraRadera
  3. Man kan svara gräslök och nässla på första också ...

    SvaraRadera
  4. Cecilia - ja om gräslök är en grönsak? eller en krydda???? och räknas nässlan som grönsak? men perenna, definitivt! (fast min gräslök på balkongen ser inte ut att vilja åldras i min närhet)

    SvaraRadera
  5. Persilja är ju åtminstone tvåårig! Och gräslöken har kommit igen till min stora förvåning. Måste ju räknas till grönsakerna.

    SvaraRadera
  6. Så intressant! Kunde inte svaret på en endaste fråga, så nu har jag lärt mig något nytt idag med :-)

    SvaraRadera
  7. rabarber är väl ingen grönsak??

    SvaraRadera
  8. i England kan dom skörda kronärtskocka flera år, och jordärtskocka gör också knölar flera år.

    SvaraRadera
  9. Tja vad säger man? Att det inte går att lita helt och fullt på sånt man hittar på nätet???

    SvaraRadera