tisdag, maj 29, 2012

Tisdagstema ELEKTRICITET

Att världens designhuvudstad 2012 heter Helsingfors, det har jag energiskt försökt trumpeta ut sedan min lilla visit i Finland nyligen.

Och om en stad fått denna säkert synnerligen eftersträvade titel, då medför ju det naturligtvis att besökare ställer lite högre krav på design i sin omgivning. Som till exempel på det hotellrum där man blir inhyst för att vila benen efter allt knatande på Esplanaden och i designdistriktet.

Därför tyckte jag att det var helt i sin ordning att rummet där jag skulle sova innehöll en träkonstruktion som vid första anblicken påminde om en likkista, om än ställd på högkant. Här hade alldeles uppenbart en person med inredningsiver och designambitioner varit i farten! Var detta alltså minibaren? Dolde trädörren tv-apparaten? Kunde man ställa resväskan där innanför, eller fanns där månne en skohylla?

Nej, inte alls. Här doldes det elektriska strykjärnet, eluttag och en strykbräda. Varför denna före-och-efter-kombination av bilder blir mitt bidrag när veckans tisdagstema stavas ELEKTRICITET.

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Ha! Vilken rolig tolkning!

    SvaraRadera
  2. Tittar man ordentligt på skåpet så ser man ju faktiskt att det är lite strykjärnsform över det. Kul tolkning!

    SvaraRadera
  3. Det var en rolig tolkning som fick mig att skratta. Härlig variant på elektricitet. :-)

    SvaraRadera
  4. Hahahahaha, det där hade jag nog inte vågat kika in i...
    min tanke var att det var någon form av elektriska kistan där dom stängde in dödsdömda...
    huga...
    och så var det en strykbräda och strykjärn...
    ett himla bra påhitt av dig till temat...

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  5. Härlig tolkning och roligt inlägg. :)

    SvaraRadera
  6. Där satt den som en smäck! Rolig tolkning och intressant skåp. Nu är jag förberedd om det blir en Helsingforsresa.

    SvaraRadera
  7. Rett i sikringsboksen, som man noen ganger sier i Norge.Det betyr BRA!!!
    Flott.
    Nyt kvelden.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2012/05/29/tisdagstema-5/

    SvaraRadera
  8. Fyndigt av dem, men precis som du skriver så ser det ut som en likkista. Bra att kunna stryka på rummet i alla fall :0)

    SvaraRadera
  9. Oooh, den var ju tom snygg, den installationen! =)

    SvaraRadera
  10. Riktigt smart lösning, strykbrädor är ju annars lite svåra att gömma!

    SvaraRadera
  11. Men vilken smart lösning.

    SvaraRadera
  12. Tänk så fiffigt lösning för att få bort strykjärnet och brädan....

    SvaraRadera
  13. Du har lyckats få mig att vilja åka österut! ;)

    SvaraRadera
  14. Kul bidrag, du påminner om mej om tiderna på 1960-talet, när jag hjälpte min far i hans affär och lagade strykjärn, brödrost, transistorradioaparater, det var tider det.

    SvaraRadera
  15. (nu köper man ju bara nytt)

    SvaraRadera