fredag, maj 04, 2012

Lagom molnigt - i Veckans fönster

Det sägs ju att meteorologer avskyr vackert väder, stadiga högtryck som bjuder på blå himmel, strålande sol och måttliga vindar. Jag kan verkligen undra om jag också skulle ha tyckt så om jag hade förverkligat det som faktiskt under en period vad min dröm: att bli just meteorolog, ägna mig åt ocklusioner och krockande fronter, åskrisk och halkvarningar.

För i dag tillhör jag definitivt dem som älskar de där vackra högtrycksdagarna, när molnen är av samma storlek som den lilla tussen som bara är en vit aning ovanför den kritvita fasaden på huset i Puerto Mogan på Gran Canaria. Och det blir ju inte sämre av att fasaden piggas upp med lite blå fönsterimramning och en prunkande bougainvillea på balkongen.

Puerto Mogan är en liten kanarisk pärla med ett extra plus: krogarna har någon sorts överenskommelse som går ut på att man inte har det så många andra turistmål har. Här finns nämligen inga inkastare som rycker dig i rockärmen och lovar att husets meny är den mest prisvärda i den civiliserade världen. Den hungrige kan flanera i lugn och ro, studera matsedlar, inspektera stolarna på uteserveringen - svettframkallande galonklädsel, trevliga stoppade dynor eller kanske luftiga rottingmöbler?

På dagtid bjuder stället också på kul shopping i mestadels små butiker, här fyndar man såväl skor som unika smycken och (förstås) sprit, parfym och kosmetika skattefritt.
Men man behöver inte vara ett skvatt sugen på shopping för att uppskatta Puerto Mogan. Det räcker att bara ströva omkring. Här finns broar över vatten så att det påminner om Venedig, med den lilla skillnaden att här är vattnet klart och man ser fiskarna simma. Låga hus med inbjudande portar. Båtar av alla sorter. Och så är det den överdådiga blomsterprakten, den ni bara får se en gnutta av på min bild.

Veckans fönster har inget tema denna vecka, så när det nu var VALFRITT hamnade jag tillbaka i den lilla hamnstaden där jag faktiskt varit två gånger, senast för ett par veckor sedan. Om jag kan tänka mig att återvända? Absolut!
Och fler fönster hittar du förstås om du klickar här!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Men där kom det ju ett bidrag trots din kommentar om att du inte har inspiration. Bra!

    Fina diagonala linjer i bilden och ett härligt ljus och så den blå himlen med sina pyttesmå molntussar till.

    SvaraRadera
  2. Avskyr klart och soligt väder... jag skulle då aldrig kunna bli meteorolog! ;)

    SvaraRadera
  3. Susanne - ja tänk hur det kan bli ... Pumita - tvärtom, du verkar som skapt för meteorologi! Med fascination för rusk och orkaner!

    SvaraRadera
  4. Molntussarna kan väl inte bli mindre än på bilden - mot blå himmel.
    Fönstret är vackert målat.

    SvaraRadera
  5. Snygg bild! Jag älskar blå himmel, strålande sol och måttliga vindar! :)

    SvaraRadera
  6. Det räcker att bara ströva omkring.Du...sådant är ju bara det bästa när man är på tripp i fjärran land eller varthän man än är faktiskt.

    Jaaa himlen är oskyldigt blå.. underbart.

    SvaraRadera
  7. Har aldrig hört talas om Puorto Morgan. På tiden!

    SvaraRadera
  8. Det låter lika fint som fönstret skvallrar om att det kan vara.

    SvaraRadera
  9. Det där kallar jag en smittande beskrivning och vill genast leta en resa till hamnen med jordens minsta små molntussar på en klarblå himmel. Supersnygg bild, den har ALLT.

    SvaraRadera
  10. Vilken pärla du tipsar om! Tack! Verkar jätteskönt.

    SvaraRadera
  11. Det ser verkligen idylliskt ut. Och en sådan molntuss står jag ut med- inte större!

    SvaraRadera
  12. Anonym11:21 fm

    fina kontraster mellan de vita väggarna och de blå linjerna målade runt fönstret.

    SvaraRadera