tisdag, oktober 16, 2018

Med skogen för ögonen

Nytt påbud från Johanna i deckarhörnan: Veckans topplista handlar den här gången om böcker som på något sätt har anknytning till skogen. Om det är den svenska granskogen eller djungeln som står i fokus bestämmer ni själva.

Då tänker jag direkt på "Kattöga" (Cat´s Eye) av Margaret Atwood, en roman som förresten kommer ut i ny pocketupplaga nu  kanske åker den snålskjuts på "Tjänstekvinnans berättelse" (A Handmaid´s Tale)? Den förtjänar nya läsare. I den här tidiga boken hamnar vi i Kanadas vildmarker, där Atwood växte upp. Det här är också en av få historier i vilken man får klart för sig hur grymma små flickor kan vara mot varandra.

"Förr i tiden i skogen" är en härlig bilderbok av äkta paret Anna-Clara och Thomas Tidholm. En berättelse för barn om hur livet kunde te sig för mer än hundrafemtio år sedan, och hur det kunde vara att börja skolan då. Tidholms har ett alldeles eget och ganska förtjusande sätt att gestalta sina historier.

"Ronja Rövardotter" lever största delen av sitt liv i skogen, där hon och Birk möter spännande varelser och skapar sin egen relation trots fiendskapen mellan deras föräldrar. En av Astrid Lindgrens mest älskade figurer är hon, den djärva flickan som vet vad hon vill!

Klas Östergrens "I en skog av sumak" har jag förstått att man borde läsa, men dit har jag inte kommit. Ännu i varje fall. Det samma gäller "Mannen i skogen", en ny bok om Vilhelm Moberg av Jens Liljestrand. Mobergs egna romanfigurer hade förresten också en hel del ärenden till skogen!

Gustaf Fröding har jag i alla fall läst och nu kommer jag förstås ihåg dikten "I skogen". Den börjar så här:

I skogarnes djup bor skuggan,
och tystnaden slumrar där,
och viskande bud från bygden
den suckande vinden bär.


Copyright Klimakteriehäxan (fast det gäller förstås inte Frödings poesi)

27 kommentarer:

  1. Östergren och boken om Moberg vill jag också gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja alla dessa böcker man skulle vilja ha läst ...

      Radera
  2. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ronja kan mycket väl läsas av vuxna också!

      Radera
  3. Ronja Rövardotter är ju en underbar klassiker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Filmversionen var också bra. Som Tage Danielsson regisserade.

      Radera
  4. Kattöga har väntat länge i min bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den har några år på nacken. Kanske har den väntat klart snart?

      Radera
  5. Härliga förslag du gav där! Har endast läst Ronja, ligger magasinerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Satsa på Atwood, det är mitt tips!

      Radera
  6. Ronja Rövardotter är ju mysig :)

    SvaraRadera
  7. Jag grämer mig lite över att jag inte tänkte på Ronja Rövardotter. Gustaf Fröding skrev mycket om naturen, är mest bekant vid honom via Mando diao

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag du ska ge Fröding en chans till: Sven-Ingvars "I Frödingaland"! Mycket bra!

      Radera
  8. Ronja Rövardotter retar mig att jag inte kom på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det fanns ju en del att välja bland!

      Radera
  9. Ronja Rövardotter har jag ju så klart läst och mycket Fröding blev det i gymnasiet.

    SvaraRadera
  10. Ronja, min stora idol, hennes skog är min bild av hur skog skall vara, fast helst utan vildvittror och grådvärjar och borkarövare😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ronja är lätt att älska ... vildvittrorna inte ...

      Radera
  11. Ronja Rövardotter vet jag inte varför jag inte tänkte på. Östergrens bok har jag läst och den kom också med hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha ska jag läsa Östergren då?

      Radera
  12. Kattöga är en bra bok som jag läste för länge sedan. Ronja känner jag förstås till och Gustaf Fröding

    SvaraRadera
    Svar
    1. Atwood är alltid bra tycker jag. Och Ronja värd all vår kärlek.

      Radera
  13. Har inte heller kommit till Östergrens bok, eller för den delen Moberg-biografin. Men det göra jag nog :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del kan det nog ta väldigt lång tid!

      Radera
  14. Just Kattöga har jag inte läst, men annat av Atwood, så jag tror jag skulle gilla den.

    SvaraRadera