onsdag, november 21, 2018

Nytt och slut

Går in på Systembolaget, till hyllan för röda viner från Frankrike. Finner inte det jag söker. Vänder mig till en trevlig kille i personalen och frågar:
-Var står Beaujolais Nouveau nånstans?
-Tyvärr, vi har inga kvar!

Nähä. Tji fick jag. Systemet har köpt in två varianter, en för 85 kr per flaska, den andra några tior dyrare. "Mitt" bolag kan inte skramla fram en endaste liten flaska, oavsett pris. Och då kom vinet ut i butikerna så sent som i torsdags!

Jag minns hur hett det där vinet var för något tiotal år sedan. Trots att expertisen förklarade att det, oavsett producent, var blaskigt och inte värt pengarna skulle ALLA dricka Beaujolais Nouveau, så fort det någonsin gick att lägga vantarna på (och det gör det alltid tredje torsdagen i november, bara några månader efter att druvorna skördats).

Kanske är vi tillbaka där nu? Nåja, att bli utan den där buteljerade nyheten är en smäll jag kan ta. Förresten fick jag smaka en skvätt på krogen i alla fall.
Ganska blaskigt och knappast värt pengarna.
Men bry er inte om det, jag ingår inte i expertisen!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Såg just ett gammalt avsnitt av "Adam ruins everything" och enligt honom kan inte ens de sk experterna särskilja vinerna vid blindtest.
    https://www.youtube.com/watch?v=5PeKcWCC-tw

    Jag går efter om jag tycker det är gott eller inte. Men så är jag ju inte expert heller. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en himla tur att man får tycka precis som man vill, sen får experterna förstås göra det de också!

      Radera
  2. (franskt är inte min favvo, föredrar chilenskt)

    SvaraRadera
  3. I forgot about Beaujolais ! Ehh, tommorrow is 4th Thursday November, I can still celebrate ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. If you can find a bottle of Nouveaux, that is! Good luck! Seems like they sold out even before one week had passed!

      Radera