torsdag, november 29, 2018

Jul med Selma

Strax helg igen. Och Mia har skickat ut sin helgfråga: Har du spanat in några böcker med jultema som du vill läsa?

Ja, det finns en som jag faktiskt är intresserad av och som kallas klassiker, men som jag aldrig stött på: "Den heliga natten", Selma Lagerlöfs barnbok från 1904. Ska finnas med illustrationer av Ilon Wilkand, dessutom som ljudbok inläst av Solveig Ternström.

Selma har också skrivit (minst) en novell med jul i handlingen: "En julgäst", och om jag minns rätt skildrar hon sin egen barndoms julfirande i en av de tre memoardelarna också. Om hur syskonen längtade efter ögonblicket när dörrarna till finrummet slogs upp och granen stod där med tända ljus medan det speciella julgodiset låg upplagt i högar, en till varje unge.

Det fanns förstås en bonusfråga också: Hur firar du 1:a advent? Tja, inte så storslaget. Men stjärnor i fönstren och tända ljus blir det. Åtminstone. Och titt på de första avsnitten av adventskalendern i tv, för att se om det är något att satsa en kvart om dagen på.

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Julgäst är fin,tål en omläsning, tankeväckande:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2016/12/en-julgast-av-selma-lagerlof.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag har läst den.

      Radera
    2. (du hittar En julgäst av Lagerlof om du klickar vidare på min länk)

      Radera
  2. Fira 1:a advent!? Måste man det? Måste man ställa in ljusstakar i fönstret. I området där jag bor brukar det vara i köksfönstret. Samma ljusstake varje år i de flesta fall där lägenhetsägaren är 60 plus till 80 ungefär. Nej, det måste man inte;-)

    Adventskalendern har jag vuxit ur om man säger så för sisådär 50 eller 60 år sedan;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ju ingenting! Men jag gillar ljus. Om adventskalendern: emellanåt är de riktigt kul även om man inte är barn, ibland kanske roligare för vuxna, rent av. Så jag brukar kolla starten. Vilket man inte heller måste!!!

      Radera
  3. ska tända kalenderljuset och precis som du se om TV:s julkalender faller mig på läppen. förr i tiden var jag jätteförtjust i adventskalendern

    SvaraRadera
  4. Den boken av Lagerlöf kände jag inte till. Måste kika efter den.

    SvaraRadera
  5. Åh, den boken blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. Julkalendern har jag smygkollat på på play och ska se första avsnittet. Är den bra så blir det fler.

    SvaraRadera
  7. Jag har ett antal Lagerlöfböcker i bokhyllan, men Den heliga natten tror jag inte att jag har stött på. Nu vill jag läsa den förstås.

    SvaraRadera
  8. Lagerlöfs bok är en pärla. Fast det tycker jag ju om många. Första advent firas lite ändå. Mer när djupt religiösa släktingar är med.

    SvaraRadera
  9. Lagerlöfs har jag inte läst, men har läst några andra av hennes noveller. Tack för tips!

    SvaraRadera
  10. Har ju läst en del Lagerlöf men inte just de här tror jag

    SvaraRadera
  11. Den heliga natten kände jag inte förut till som en titel av Lagerlöf.

    SvaraRadera
  12. Det var ingen bok jag kände till.

    SvaraRadera