torsdag, november 22, 2018

På önskelistan?

Mia i bokhörnan går i jultankar, hon som så många andra. Det märks om inte annat så på veckans helgfråga: Vad tycker du om bokpaket, typ Lavender lit?

Låt mig erkänna direkt: jag hade aldrig hört talas om detta. Men man köper alltså en bok tillsammans med något mer, något "bokrelaterat", vilket väl ska göra mottagaren mera överraskad.
För min del avstår jag. Om någon vill ge mig en bok så ge mig en pocket!

Sedan fiskar Mia minsann efter mer hjälp, för bonusfrågan lyder: Har du några bra julklappstips?
Tja, om de inte måste vara originella och ska ges bort till folk som redan har det mesta så kan jag tänka mig biobiljetter till filmfreaken. Champagne (eller cava eller prosecco) till bubbelvännen. Gott te i fin burk till tedrickaren. Förutom de där böckerna då, de som säljs utan överraskande sällskap ...

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. typ biobiljetter är perfekt present
    (av barnen fick vi en gång typ deckargåta-afton som inkluderade trerätters fin middag - om jag minns rätt så körde barnen oss, så vi båda kunde även dricka vin till maten ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. En god måltid är också en superbra present!

      Radera
  2. Biobiljetter är jättefin present. Till tonåringar och unga som inte har allt kan presentkort på typ Åhléns funka bra för där finns det mesta så får de välja något de verkligen vill ha. Böcker förstås till den som uppskattar det. Sedan kan man ju ge till välgörande ändamål som present till den som man vet uppskattar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Presentkort är praktiskt men l-i-t-e tråkigt ... fast visst uppskattas det väl.

      Radera
  3. Så bildad jag blir när jag besöker dig - inte heller jag hade hört talas om Lavender lit.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite osäker på hur bildande det där är ...

      Radera
  4. Tycker presenter är så svårt, men upplevelser som ex biobiljetter är ju alltid trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saker som inte kräver förvaringsutrymme är numera att föredra!

      Radera
  5. Den äldre pepparkakspojken fick biobiljetter till födelsedagspresent ifjol, och han hade stor glädje av dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för det har ju faktiskt blivit lite halvdyrt att gå på bio! eller hur?!

      Radera
  6. Här kan jag för en gångs skull pusta ut. Trodde att det var återigen min avsaknad av allmänbildning som gjorde att jag inte kände igen "Lavender lit". Men om inte ens du visste vad det var, så känner jag mig genast mindre dum.

    Skrattade gott förresten - "lit" betyder ju "säng" på franska så en lavendelsäng...

    Precis gillar jag inte sådana "gimmicks" heller. Det är samma sak med skönhetsmagasin som adderar maskara eller dyl i sina förpackningar.

    Julklapps tips - en rolig middag på en mysig restaurang kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra klapptips! En säljgimmick som jag dock går på nästan alltid är när man får en pocketbok med en tidning. Fast det måste ju vara något jag tror att jag vill läsa förstås.

      Radera
  7. Vi köpte ofta biobiljetter förr men slutade när vi insåg att de inte förbrukades i tid utan blev liggande...

    SvaraRadera
  8. Evigheter sen jag var på bio men trevlig upplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kommer iväg alldeles för sällan.

      Radera
  9. Jag ger ibland bort presentkort på bio där jag ingår som besökare, och betalare. Det blir aldrig för gammalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju dubbelbra - så får du också se en film!

      Radera
  10. Jag brukar köpa mig själv en liten present, typ en god likör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra att se till att man får något som man verkligen vill ha ... det gör jag också!

      Radera