fredag, november 23, 2018

Ögon – i en liten oas för konstvänner

ÖGA är ämnet för Sannas Gems Weekly Photo Challenge. Jag fastnade för den här unga damens blick!
Mitt i centralaste Stockholm finns det en liten oas, en pärla (för folk med öga för konst) som alldeles för många bara rusar förbi.

Åmells säljer kvalitetskonst men även vi som inte har några hundra tusen över att köpa tavlor för har glädje av det där stället, eftersom man ordnar utställningar som kan beskådas alldeles gratis. Bara att kliva in från trottaren i hörnet av Grev Turegatan och Birger Jarlsgatan!

Det här är inget jättegalleri. Verken hänger i två plan, skönt med begränsat utrymme så slipper man den där känslan åtminstone jag lätt får på prestigemuséer som franska Louvren och MoMA i New York: det blir för stort, för mycket, jag orkar inte med alltihop! Åmells behöver faktiskt bara ta en kvart av ditt liv om du har brådis: du hinner ändå få med dig synintryck som tål att sparas på.

Som nu till exempel, i den nyss öppnade höstutställningen: dyrast och "finast" är G.A.N.-målningen "Seglatsen".
Den kan i och för sig bli din för 15 miljoner, men som omslagsbild på den fina boken/katalogen kostar bilden, av Gösta Adrian-Nilsson, bara en hundring och då får du den i en jättesnygg kasse på vilken samma tavla avbildats (se fotot nedan, kasse nummer 15 i Kasskampen)!

Här finns också svenska klassiker som Bruno Liljefors, Sigrid Hjertén, Carl Erik Hill och Carl Larsson. Vackra porträtt, en underbar tavla med hästar på Öland, landskap, Stockholmsmotiv, blommor i olja.
Tillsammans bildar de en oas för varje stadstrött, höstlesset öga!

Folk och bilar rusar och brusar förbi ... 
... medan lugnet råder på övervåningen.
Den här får naturligtvis förlängt liv i Kasskampen, som kasse nr 15 i kriget
för att öka återanvändning och återvinning av alla våra shoppingpåsar!
Flickan med blicken, det måste förstås avslöjas, är målad av Anders Zorn.
Hon heter Grevinnan Clementine Maria Stenbock. Bilden beskuren även här.
Åmells höstutställning pågår t o m 7 december.

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Fina tips när man någon gång är i Sthlm och i närheten med lite tid. Håller med dig om att vissa utställningar kan bli för mycket man (jag) orkar inte ta in allt samtidigt som man känner att har jag lika kommit hit så ..
    Alla har vi nog öga för konst men med helt skilda ögon, det jag tycker är bra tycker min vän är dåligt. En fin tolkning genom text och bild av temat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du tittar in! Ja visst är det skönt att man får gilla olika!

      Radera
  2. Den där kassen var verkligen hur läcker som helst!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina ögon! Och läcker kasse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var rätt flink med penseln, den där Zorn ... och för all del, GAN också!

      Radera
  4. Härlig tolkning och som också påminner oss om att varva ner..... skulle gärna gå in där en kvart eller så och vila ögonen på vackra konstverk. Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gå in vetja! Och fin helg till dig med!

      Radera
  5. Bra tips. Jag har väl sett tavlorna i skyltfönstret någon gång när jag varit uppe och hälsat på men aldrig tänkt på att man kan gå in där om man inte ska köpa en tavla. Zorn var också bra på att måla ögon ser jag. Och även påklädda damer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har olika utställningar, flera varje år! Alltid roligt att se!

      Radera
  6. Hur ofta har jag inte gått förbi Åmells. Har aldrig besökt galleriet, trodde som Musikanta att det var en konstaffär. Där ser man.
    Tänk, nu fick du tack vare temat "Öga" besöka galleriet, göra ett inlägg och köpa en kasse:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kassen var gratis, jag köpte ju utställningskatalogen och fick den i kassen.
      Gå in nästa gång! (så synd att du missade denna, du skulle ha uppskattat den:
      https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2017/03/sevart.html)

      Radera
  7. Härligt med en sån oas mitt bland allt storstadsbrus. Snygg kasse som man gärna återanvänder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi behöver oaser, av olika sorter!

      Radera
  8. Heisann, takk for den lille omvisningen. Kan være enig med deg at noen ganger blir det for mye av det gode. Kunst tar tid å fordøye, det må nytes i små porsjoner. Ha en fin kunsthælj
    ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lagom är bäst, även när det gäller konst! Önskar dig också en fin helg!

      Radera
  9. Nu har du lärt många av dina besökare att de kan titta in på galleriet i Stockholm. Tänk så bra det är med bloggar! SJälv är jag numera aldrig där, men vet du, jag kan sakna tv-program som lär ut om konst . Jag är total novis inom ämnet men minns hur jag njöt av programserien som gick för några år sedan där amatörkonstnärer tävlade. Ernst Billgren var en av domarna. Jag hoppades på fortsättning på serien men det verkade int bli någon. Säkert finns det fler som på ett enkelt opretentiöst sätt skulle finna glädje i att lära sig mer om konst och konstnärer. Jag har lånat en del verk på biblan för att lära mig olika målartekniker o så, men det räcker inte långt. Tack för intressant inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du delar mitt konstintresse. Jag såg också den tv-serien, med behållning!

      Radera
  10. Så trevligt med ett ställe där man bara kan slinka in och titta en liten stund när andan faller på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väl inte så gott om dem, eller hur? Rekommenderar ett litet besök!

      Radera
  11. Mycket "ögongodis" hos dig! Tack för ett fint inlägg!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas din helg blir bra den också!

      Radera
  12. Det ser ut som ett fantastiskt ställe om man vill njuta av lite ögonfröjd. Tack för tipset! Ska försöka komma ihåg det om jag kommer mig till Stockholm någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger ju verkligen mitt i smeten och behöver inte ta särskilt lång stund!

      Radera
  13. Men vilket bra tips! Jag älskar verkligen små gallerier, blir också lätt överväldigad. På små ställen kan varje tavla få ta lite tid!

    SvaraRadera
  14. Lter trevligt! Ett mycket bra tips, gallerier är alltid trevligt att besöka

    SvaraRadera