tisdag, oktober 08, 2024

3G

Böcker vars författares för- eller efternamn börjar på G ska det finnas i denna veckas Tisdagstrio, för så har Skriv-Robert bestämt. Och då bestämmer jag mig för att köra helsvenskt, tre efternamn på G! Alltså 3G.

Varg Gyllander vet mycket om polisarbete eftersom han själv jobbat för polismyndigheten och också bl a varit kriminalreporter. "Somliga linor brister" utspelar sig i Stockholm och efter att ha läst den kan jag definitivt läsa fler.

Malin Persson Giolito, advokat i botten, skriver bättre än sin far (Leif GW Persson) om ni frågar mig. Produktiv är hon också, det är kanske ett släktdrag? "Dubbla slag" var hennes debut, "Störst av allt" blev Netflix-serie. "Bara ett barn" gillade jag verkligen. Minns inte om jag läst fler titlar av henne?

Klas Gustafson har skrivit om en lång rad stjärnor som prytt den svenska scenen: Robban Broberg, Lena Nyman, Cornelis Vreeswijk, Pär Oscarsson, Gunilla "Alfons mamma" Bergström och Marie-Louise Ekman. I min bokhylla står hans biografi om Monica Zetterlund: "Enkel vacker öm" och i den har Gustafson lyckats fånga mycket av Zätas speciella egenskaper.

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Giolito borde man kanske läsa något av?

    SvaraRadera
  2. känner till men inte läst, tittade på mitt antikvariat som hade Giolito på pocketställningen, men har andra böcker på hög.

    SvaraRadera
  3. Det var ju lite vitsigt att välja rubriken 3G :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har ju inte roligare än man gör sig, som bekant ...

      Radera
  4. Varg Gyllander har jag läst några böcker av, men jag är inte så glad i honom. Då tycker jag betydligt mer om Malin Persson Giolito 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara läst den där enda av Gyllander men blev lite nyfiken på hans andra. Giolito tycker jag känns "pålitlig".

      Radera
  5. Har inte läst någon av böckerna, allihopa är nya författare för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt med nya bekanta - hoppas jag!

      Radera
  6. Störst av allt har jag sett som serie, men inte läst som bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet, det kanske var lika bra? Ibland blir dramatiserade böcker kanon, ibland känns det som om de trasats sönder.

      Radera
  7. Vet inte om jag håller med dig om att Malin Persson Giolito skriver bättre än sin far. Jag gillar båda författare. Jag menar GW är ju en helt annan generation och hans karaktärer speglar nog "om hur det varit förr". Tror jag i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaksak, självklart. Jag tycker GW har lätt att bli lite tjatig, onödigt mångordig - "sa Johansson", hur många gånger har han petat in det???? Men exvis "Gustafs pojke" tyckte jag var bra rakt igenom.

      Radera
  8. Varg Gyllander har jag funderat på att läsa något av. Malin Persson Giolito tycker jag skriver bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är lyckligt lottade med många duktiga svenska krimförfattare! Hård konkurrens.

      Radera
  9. Varg Gyllander har jag läst och och sett, tror jag. Giolito, Störst av allt har jag läst. Klas Gustafson kände jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha Gyllander har kanske också blivit tv-serie eller film, det har jag i så fall missat, Men nån med bok av honom kommer jag nog att läsa.

      Radera
  10. Ditte9:21 em

    Tack fö r några lästips. Varg Gyllander har jag inte läst något av så det få får jag testa. Av Malin Guilito har jag läst allt som kommit ut - Gillar också mycket av det GW skrivit. Har läst en hel del av Klas Gustafsson och det han skrivit om Monica Z och Lena Nyman är jag extra förtjust i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den om Lena M -. och den om Cornelis - vill jag nog faktiskt läsa.

      Radera
  11. Anonym9:44 em

    Håller med om att Malin Persson Giolito är ett strå vassare skribent än sin far/ bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker att ämnet inte diskuteras så ofta vid familjemiddagarna ... :-D
      Och naturligtvis finns det de som tycker annorlunda!

      Radera
  12. Har bara läst Malin Persson Giolito. Tack för tipsen!

    SvaraRadera