måndag, oktober 07, 2024

När Grekland blommar

Rakt ut ur stenmuren kommer den tappra blomman!
Ni som brukar titta in här, ni vet ju sedan länge att jag tycker om att titta på och fotografera allehanda växter och blommor. Naturligtvis var inte en vecka på grekiska fastlandet ett undantag.

Nu var det inte riktig blomstertid, och jag hoppade över bougainvillean, men några små skönheter lyckades jag ändå "plocka" med min kamera. 

Faktum är att jag blev glatt överraskad av hur grön och lummig den här delen av Grekland är. Mängder av olivträd förstås, men även annan växtlighet som ögat kan fröjdas åt.

Med de här bilderna har det nog blivit dags att stänga mitt "fotoalbum" från grekiska Parga! Hoppas ni fått åtminstone en pytteliten aning om stället, där det även i de smalaste gränderna finns plats för blomkrukor (se bilden t h)! 

Skojiga krukor ska väl dra kunder till blomsterbutiken i Parga får man anta?!
 
Den ser ut att vara släkt med hibiskus men inte vet jag?

Om man ingen trädgård har kan man alltid plantera i krukor, det är sen gammalt!

Ännu en oidentifierad skönhet i vacker blå kulör.

Mer blommig stenmur. 
Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Vackert, dit borde man kanske åka nån gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, åtminstone om du gillar att knata runt i gränder etc. Stan är verkligen inte stor men nog är där vackert!!!

      Radera
  2. du får följa med på trädgårdsresa till England

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle jag mer än gärna göra!

      Radera
  3. Tusen tack för den fina och färgglada blomsterprakten. Älskar de roliga krukorna. Väldigt fyndigt! Undrar om de var till salu.
    Kul att du delade med dig av blommorna:-)

    SvaraRadera