lördag, oktober 26, 2024

Veckans mening – om flyktingar

Den har lovordats både här hemma och internationellt, den fick en skönlitterär August för tolv år sedan och jag är personligen bekant med författaren. Hans bok köpte jag för riktigt länge sedan. Ändå har jag inte läst den, förrän nu! Och inser att jag väntat väldigt, onödigt, länge, för redan starten på historien är riktigt stark. Det gäller Göran Rosenbergs "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz". Om hans föräldrar som kom som flyktingar till Sverige på 40-talets andra halva och hamnade i Södertälje. Den här synnerligen välformulerade meningen rymmer otroligt mycket och blir därför mitt val när jag ska presentera Veckans mening, på Skriv-Roberts uppmaning:

De har mött världen för första gången på en helt annan plats och bär en helt annan värld med sig och för dem har så mycket redan börjat och redan slutat och det är fortfarande osäkert om någonting här kan börja på nytt, eftersom så mycket de inte kan minnas, eller inte längre vill minnas, inte heller kan glömmas.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Den boken har jag laddat ner nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Tror inte vi blir besvikna varken du eller jag!

      Radera
  2. Som du säger "en synnerligen välformulerad mening" som jag fick läsa flera gånger för att förstå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värd att läsa om och tänka lite på.

      Radera
  3. En plågsam tanke — och tyvärr skrämmande aktuell.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att den är välformulerad.

    SvaraRadera