fredag, oktober 25, 2024

Bokstaverat

Sista fredagen i oktober. Vi står inför helgen när klockorna ska dras tillbaka. Dags att överväga att dra för glasrutorna på den inglasade balkongen, där de sista blommorna inte alls har gett upp och gått i dvala utan tvärtom visar knoppar. Solen lyser mot blått vatten och blå himmel som mönstras av gula löv. Och Elisa Matilda har som alltid på fredagar varit i farten och levererat fem fredagsfrågor med bas i var sin bokstav:

  1. Vad använder du i din närhet som börjar på S? Spisen.
  2. Vad har du många av som börjar på E? Elektriska prylar.
  3. Vilket land eller stad skulle du vilja besöka på bokstaven M? Maldiverna.
  4. Vad köpte du senast som börjar på K? Kaffefilter.
  5. Vilket djur på bokstaven L tycker du är mest fascinerande? Latmasken. (Var kommer den ifrån, vad lever den av, varför kan den inte utrotas, den är väl rent av invasiv, varför syns den inte utan bara känns?) Jag är mer förtjust i lemurer, de har så fina randiga svansar.
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hade kunnat välja labrador också. Men ...

      Radera
  2. Haha, latmasken var ett fyndigt svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ett djur alla känner igen eller hur? :-D

      Radera
  3. latmasken var bra. men den är ju så vanlig. lemurer är lite mindre vanliga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant. Och hur latmasken egentligen ser ut vet jag ju inte ...

      Radera
  4. Kul att läsa dina svar! Jag har också fått ett mejl från Anni (vardagsnjutning.blogspot.se) som skriver så här till mig: Tänkte be dig om en tjänst, om det är ok. Jag kan inte kommentera hos Klimakteriehäxan trots att jag har ett bloggerkonto. När jag är på hennes sida ombeds jag logga in och när jag gör det hamnar jag hos mig själv. Det har hänt hos andra blogspotare också, men de har ofta möjligheten att jag loggar in i själva kommenteringsfältet och därefter är jag inloggad. Kan du berätta det för henne, såg att du skrev där? Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den hälsningen, jag kunde utan problem svara i kommentar hos henne ... det är mycket med det tekniska som man absolut inte förstår sig på!

      Radera
  5. Latmasken ja.... Helt klart ett fascinerat "djur"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allestädes närvarande om än inte alltid i framträdande roll!

      Radera
  6. Vilken fin och poetisk inledning av ditt inlägg. Du ser verkligen till att även tråkiga årstider kan kännas attraktiva.
    Vad gäller dina svar så skrattade jag gott åt latmasken, denna ständiga följeslagare. Jag gillar honom, för det måste vara en han;-)
    Nämnde också lemurer, för jag tycker det finna inga djur som är så totalt fulsöta;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre att gilla latmasken och försöka leva med den än att hata ,,, för han går nog inte att besegra, inte på riktigt ...
      Vad man än tycker om hösten så är den i alla fall vacker!

      Radera
  7. Latmasken känner en till! Finns av båda könen. Ganska skön typ ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi är väl lite sambo tror jag ...

      Radera