lördag, september 15, 2007

Veckans bokfemma - jag hänger på!

En kul idé kommer från bloggaren Malin. Varje vecka bestämmer hon ett ämnesområde, och så uppmanar hon andra bloggare att hänga på och rekommendera fem böcker i genren.
I veckan var temat chick lit; lättläst, romantiskt och dramatiskt för tjejer, kan man väl säga att det betyder. ”Chick” är amerikansk slang för ung tjej, ”lit” en kortvariant av litteratur, som inte ska förväxlas med ”lit” som i upplyst… men ändå!

Explosionen av chick lit är internationell.
I Sverige har Kajsa Ingemarsson och Martina Haag utmärkt sig tack vare fantastiska försäljningssiffror, fast de är långt ifrån ensamma.
I den anglosaxiska bokvärlden formligen dräller det av författarinnor som skriver så att det ryker om datorerna.

Jag har läst många – Bridget Jones-böckerna förstås, Marian Keyes, Sophie Kinsella, Jane Green, Nicci French (usch)… men det har ju ni också, eller hur?
Så därför har jag valt ut fem helt andra författare, som jag tycker det är värt att stifta bekantskap med. Möjligen skulle de inte gilla chick lit-stämpeln – men det tänkte jag inte bry mig om.
Chick lit ska vara lättläst, men är ofta också väldigt fort glömt.
Här kommer fem lättlästa historier man faktiskt minns länge:

1. Unga kvinnor (Little Women) av Luisa May Alcott.
Boken kom ut 1868 men det tog en bra bit över 100 år för mig att upptäcka den. Vilket berodde på att jag spelade en hel del Trivial Pursuit, på engelska, med amerikaner. I den amerikanska TP-upplagan fanns ideligen frågor om den där boken som, visade det sig, man har som obligatorisk läsning i high school. Det retade mig att jag aldrig kunde svara rätt på de där frågorna, så jag klev helt enkelt iväg och köpte den. Och fann en ganska förtjusande historia. Filmversionen går då och då i tv, men boken är bättre!

2. Emma av Jane Austen.
Ni har förmodligen sett filmen, med Gwyneth Paltrow som Emma. Det här är ännu en klassiker, från 1816, och den är fortfarande underhållande, även om sexscenerna förstås är av det mildare slaget… om man ens kan säga att de finns… men ni vet hur det är: ibland är antydningar nog!

3. Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset.
Kan en Nobel-pristagare ha skrivit chick lit? Läs den här härliga romanen från tidigt 1900-tal och döm själva. Här brinner det av kärlek och åtrå, dramatiken finns på så gott som varenda sida, och det är fantastisk läsning.
Men ett varningens ord är på sin plats: se INTE filmen (som Liv Ullman gjorde). Den gör inte boken rättvisa alls.

4. Flicka med gröna ögon (Girl With Green Eyes) av Edna O´Brien.
Det har skrivits många böcker om Irland, kvinnorna, alkoholen och drömmarna. Här är en av de allra bästa, från 1962 – jag är övertygad om att Marian Keyes har läst varenda rad som Edna O skrivit. Finns den här som film då? Självklart! Med Rita Tushingham, Lynn Redgrave och Peter Finch.

5. En geishas memoarer (Memoirs of a Geisha) av Arthur Golden.
Har du aldrig förr haft en ”pageturner” i din hand – pröva den här! I alla fall om din fantasi tilltalas av ovana miljöer, andra kulturer och en historia som framställs som sann fast den naturligtvis inte kan vara det. En liten japansk flicka blir stor, men på vägen får hon uppleva mer under några korta år än vad andra hinner med på en livstid.
Och naturligtvis har den filmats. Men jag tordes inte se den på bio, tordes inte tro att filmen skulle hålla måttet.

Copyright Klimakteriehäxan

Fler bokfemmor med chick lit: en här, en här, och här, och här, och här!
Om du googlar på "bokfemman" hittar du fler. Men först frågar Google om du inte egentligen söker efter "bukfetma"...

6 kommentarer:

  1. Den där "Unga kvinnor fanns i min mammas bokhylla , det minns jag när du berättar om den. Förmodligen i någon 40-talsöversättning. Jag vet att jag försökte läsa den när jag var i nedre tonåren men fann den inte så lockande. Tror inet att jag läste den färdigt. Nu blev jag nyfiken på den, måste leta i lådorna hemma hos mina föräldrar.

    SvaraRadera
  2. Jag har börjat på Unga kvinnor... men tröttnade. Den enda på listan som jag läst är Kristin L. Jättebra! Stark passion och en story som håller. Stor skillnad mot Keyes och Ingemarsson m.fl. Jag försöker läsa sånt ibland, men klarar det inte.

    SvaraRadera
  3. Anonym12:58 em

    ´En geishas memoarer´ var utmärkt som bok medan filmen var medioker trots att den var sevärd, men det är väl oftast så. Åtminstone jag får en helt klar bild av hur allt "ser ut" när jag läser en bra bok och blir besviken när regissören inte funnit den ideala miljön. (Dvs MIN).

    Häromdagen såg jag The Da Vinci Code, som jag sträckläste i bokform, och nu gäspade jag mig igenom alla 142 minuterna av filmen och blev skitarg när slutet var omgjort och inte alls lika bra som bokslutet.

    Alltid lika trevligt att läsa dina bloggar med lit teman!

    SvaraRadera
  4. Var det inte det jag misstänkte, Kulsprutan! Det är riskfyllt att se filmade versioner av böcker man gillar. Fast ibland kan det naturligtvis lyckas.
    "Unga kvinnor" kanske jag borde ta och läsa om för att se vad det var jag uppskattade. Men jag var över 30 när jag läste den, så mycket är säkert.

    SvaraRadera
  5. Haha, de här passar ju perfekt. Bara för att chilit-genren inte var uppfunnen på 1800-talet så betyder väl inte det att det finns massor med tjejer osm läser chicklit som även skulle gilla ex Unga Kvinnor. Det finns en anledning till att jag försöker kränga just bl a den till mina elever när de måste läsa klassiker.

    SvaraRadera
  6. Precis vad jag tyckte, Bokomaten!

    SvaraRadera