fredag, januari 13, 2012

Veckans fönster har stil!

En pelargon i vit kruka, en liten byst av en kvinna, en glimt av Stockholm eller åtminstone dess grönska. Se där vad en snabb blick på ett fönster kan bjuda! Och så stiligt det kan bli, i all enkelhet!

Ni ser av träden där ute att bilden togs tidigare i höstas, en av de där få gångerna när jag verkligen kom iväg på en utställning - tänk, alla dessa kulturella begivenheter som finns i storstaden och som man ändå lyckas missa, gång efter gång! Då tog jag mig i alla fall till Waldemarsudde.

I dag gjorde jag ett försök att se Moderna Museets exposé över Monet/Turner/Twombly. Bara två dagar återstår. Men när det är kö redan före lunch långt ut på gården, då kroknar jag ... och, som Maken tröstande sa, Monet har vi ju ändå sett förr.

Där ser man, det är inte lätt att vara kulturell när man inte håller grytan kokande, dvs vanan uppe. Man skulle rent av kunna säga, att mitt kulturella fönster var stängt, åtminstone för dagen. Det blev helt enkelt bio i stället, USA-varianten av Stieg Larsson: The Girl With The Dragon Tattoo. Vad jag tyckte? Jo då, fralldel. Det var i alla fall inte kö.

Copyright Klimakteriehäxan

Veckans fönster hittar du som vanligt här - och denna gång är temat VALFRITT.

18 kommentarer:

  1. Vacker pelargon och byst.

    Jag tycker det är märkligt att amerikanerna inte kan nöja sig med den svenska versionen av filmen/serien. De är väl för lata för att läsa undertexter.

    SvaraRadera
  2. Ett så vackert njutningsfullt fönster!
    Och tänk som så att man ska tänka på det man gjort och sett och inte tänka på det man INTE gjort och sett....det är lättare sagt än gjort!

    Uj vad jag irrade runt där i mina visdomsord ;-))

    SvaraRadera
  3. Nu och då.
    Snygg fönsterbild.

    SvaraRadera
  4. Mm, vackert...
    Mina pelargoner visas utifrån och bysten...tja, den befinner sig dessbättre bakom kameran ,-)

    SvaraRadera
  5. "Kompositionen" i ditt fönster är otroligt vacker Just färgklicken med pelargonen - wow!
    Min kulturella vandring har också stannat upp - Höstsalongen på Kistamässan är ett undantag. Senast jag var på MM var nog när dom hade Dali där. Ingen kö, vi gick på kvällen.
    Vad gäller citaten asgarvade jag åt vindrickandet.
    Å citatet om bloggvärlden är troligen sant, har faktiskt ingen aning om det bara är unga tjejer som bloggar. Mina läsare är från 30 uppåt iaf. Men har du tänkt på att det bara är få män som bloggar...

    SvaraRadera
  6. Mmmm jo men du det kulturella är härligt men köer är ett gissel..

    Ditt fönster är vackert och fullt av härligt ljus..

    SvaraRadera
  7. Jo, höstlöven såg jag och ändå så kändes det varmt när jag såg på din bild. Det är väl ljuset, det där som jag saknar så mycket just nu.

    Valdemarsudde har jag aldrig besökt men en del av de andra stockholmska museerna har fått besök av mig, mest Fotografiska förstås.

    Monets näckrosor och grönska beskådade jag i Paris för något år sedan och det var mäktigt och vackert. Egentligen var det Jeu de Paume-museet jag letade efter, men det verkade inte finnas kvar så sonen och jag hamnade på Monet i stället. Han gillade också näckrosorna, sonen alltså.

    SvaraRadera
  8. Anonym9:59 em

    Det är ett stiligt fönster med stil. Jag är lite avundsjuk på alla som bor i storstad och har tillgång till utbudet, fast sen jag minns hur det är när man har allt inpå knuten.

    SvaraRadera
  9. Det kommer fler tillfällen men visst är det kull med kulturstimulans. Mycket fint fönster!

    SvaraRadera
  10. fint fönster, fast jag skulle kanske ha piffat upp tanten med lite smycken

    SvaraRadera
  11. Vackert i all enkelhet. Ska försöka få till ett besök på Louisiana nästa helg för att titta på Andreas Gursky.

    SvaraRadera
  12. Åh vilket vackert fönster, ett sådant man vill ha.

    Köer, hmmm så jobbigt, gillar inte det heller.

    Ha en fin lördag. // Lissen

    SvaraRadera
  13. Enkelt men verkligen läckert skönt. En förstoring på väggen så skulle man ju få en illusion av att det alltid är grnt och vackert ute, även gråmulna vinterdagar!

    SvaraRadera
  14. Åh, det här fönstret kände jag igen direkt. Ett av mina favvoställen i sommar-Stockholm. :)

    SvaraRadera
  15. Nickar igenkännande när jag läser din text under det fina fönsterfotot från Waldemarsudde. :-)
    Snygg byst och en pelargon är alltid en pelargon. Den i fönstret ser fin ut.
    Visst är det så, utbudet finns där men en del saker blir inte av. :-)
    Ibland kan köer avskräcka.
    Fortsatt trevlig helg. :-)

    SvaraRadera
  16. Jo, det är ett fin fönster.
    Synd att ni missade Turner. Jag gick runt och fascinerades i timmar på en Turner-utställning på Statens Museum for kunst i Köpenhamn för några år sedan.
    http://kunstonline.dk/indhold/turner.php4

    SvaraRadera
  17. Hanna - håller med dej om filmen, den am. versionen tillförde inte mkt om ens något!
    Pysselfarmor - aldrig fel med lite visdomsord!
    Judotter - visst är det så!
    Mia - helt ok bystplacering :-D!
    BP - tja, vem som bloggar och vem som läser finns det väl inte nån exakt statistik på. Det räcker väl med att vi har lite kul när vi håller på, inte sant?
    Anna - jag är en urusel köare, bara att inse. Och gå.
    Susanne - Waldemarsudde är faktiskt en upplevelse, fast helst på sommaren, förstås. Som det mesta ...
    Ilhertz - det är ju det som är så idiotiskt, att man inte kommer iväg fast det tar en kvart med cykel!
    Birgitta Chip - ja jag får försöka skärpa mig!
    Hannele - kan tänka mig det!!!
    Della - Louisiana har jag bara varit på en enda gång. Vill gärna tillbaka!
    Lissen to - det är lite glest med bysterna här hemma, men en eller annan pelargon ska jag kunna åstadkomma!
    Larans - jag har faktist några förstoringar på väggen, fast då med barnen som motiv.
    Pumita - visst är det härligt!
    Semlan - ja jag skräms lätt av en lång kö ...
    Jah Hollis - jag kan bara hoppas att jag tar mig iväg när nästa begivenhet finns inom räckhåll!

    SvaraRadera
  18. Riktigt läcker röd pelargon.
    Har märkt att jag har lättare att komma iväg och se utställningar både i Sth och GBG och så missar jag det som visas här hemma.

    SvaraRadera