måndag, januari 23, 2012

Nu flaggar vi för Sven-Bertil!

Jag tog den här bilden på Sven-Bertil Taube 2008 när vi - hur märkligt det än kan tyckas - var inblandade i samma jobbprojekt. Trodde väl aldrig att jag skulle få anledning att använda den - men nu! Flaggan i topp! Ikväll har han belönats med en guldbagge i kategorin "bästa manliga huvudroll" på Filmgalan! Grattis!

Det märkliga är att jag
såg "En enkel till Antibes", som han har huvudrollen i, så sent som i går. Gick ut från bion i snöglopp men varm inuti. Dock hade jag inte en tanke åt filmgale-hållet, visste faktiskt inte ens att Taube var nominerad för ett av (de finaste) priserna. I själva verket har jag varit på väg för att se den där filmen jättelänge, utan att lyckas. Trodde rent av att den var nedplockad från repertoaren vid det här laget, det har ju gått några månader sedan premiären, och filmer oavsett kvalitet har en tendens att försvinna ganska snabbt.

Men eftersom jag haft ett gott öga till Sven-Bertil i evigheter ville jag ändå se den. "Vår gemensamma historia" började för många år sedan. Jag skulle äta lunch på en restaurang i Vasastan i Stockholm. Någon incident inträffade i köket, servitören kom ut och bad om ursäkt för förseningen, men bjöd på något att dricka så länge. Jag tror att det var mitt livs första kir (vitt vin och svartvinbärslikör), men jag visste inte vad drycken hette. Den fick dock ett eget namn av mig: jag kallade den för Sven-Bertil.

Jag blev nämligen inte alls irriterad på väntetiden, för några bord bort satt han - fick väl också vänta på maten, antagligen. Jag kunde se mig om inte mätt (jag skulle ju ändå äta) så i alla fall nästan på denne karl, som åtminstone på den tiden var ungefär det vackraste jag visste. Ja, han är ju än i dag, vid 77 års ålder, en fröjd för ögat, faktiskt ...

Nu skulle jag gärna ta ett glas kir som en liten hyllning. Faktum är att jag än i denna dag kallar den där goda blandningen för Sven-Bertil, som jag härmed utbringar en skål för och viftar med en imaginär flagga!
Om du inte sett filmen: gör det. Och när du ändå är i farten: drick en Sven-Bertil också. Fast om du beställer den på krogen blir du nog tvungen att be om en kir.

Copyright Klimakteriehäxan

Läs recensionen av filmen och hyllning till Taube i DN här och i SvD här. Ännu mer att läsa om filmveteranen Taube om du klickar här - och här hittar du samtliga årets vinnare av Guldbaggen.

2 kommentarer:

  1. Jag ska naturligtvis se filmen, jag är lite lat med att gå på bio så jag brukar vänta tills de kommer på DVD.

    När jag var ung på 60-talet var han även för mig den vackraste karl jag kunde tänka mig, trots att han redan då (!) var bra mycket äldre. Nej förresten, det var större skillnad då!

    Jag blev så glad när han var med i Stjärnorna på slottet och visade att han var precis lika trevlig som jag hade hoppats. I mitt jobb stöter jag inte ofta på stjärnor...

    Kul att han vann!

    SvaraRadera
  2. Anonym12:20 em

    Grattis till Sven-Bertil! Så kul att du tyckte om filmen. Den ligger på min måste-se-lista. Visst är han fager!

    Kulsprutan som skålar med en kir, fast inte för mycket Cassis i min tack - det blir lätt sliskigt sött då.

    SvaraRadera