torsdag, januari 05, 2012

Kylskåpskallt mysterium

Vi bytte kylskåp för en tid sedan. Ja, för rätt länge sedan, om sanningen ska fram. Vårt nya kylskåp fungerar utan anmärkning: det håller temperaturen, det rymmer en hel del när man väl lärt sig att ladda det. Dessutom lär det vara energisnålt och därmed mycket mera miljövänligt än vårt förra, som hade åtskilliga år på nacken.

Men just det här kylskåpet bjuder på ett mysterium som vi inte har lyckats lösa. Därför, kära bloggläsare, vänder jag mig i min nöd till dig. Och frågan är: Vad är detta?
Metallkroken satt på översta hyllan, inkilad utan någon tanke verkade det som. I ena änden (den raka, till vänster på bilden) har den en liten skyddande plastplugg. Den är ca 15 centimeter mellan "armarna".

Vi har faktiskt tittat rätt noga i skåpet, men hittar ingenstans där den verkar passa. Inte heller kan man se något tomrum varifrån den skulle kunna tänkas ha lossnat.
Därför kommer här en efterlysning: Kan du, som kanske är mer vän med vitvarorna än vi är i vårt hushåll, berätta vad man har den här mojängen till? Kan den helt enkelt slängas bort?
I spänd förväntan på svar önskar jag en trevlig trettondagshelg.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Så här tror jag: Om du har en kyl med möjlighet till snabbkylning genom att öppna ett "spjäll" som blåser kalluft så kan du placera denna mojäng så att en lutande flaska kan ställas framför kalluftsblåset. Den krökta delen sätts runt kanten på glashyllan och den plastade delen ställs på hyllan. Flaskan (eller vad det nu är) lutas mot mojängen.

    Det här var ett helt seriöst och inte alls spirituellt svar på din fråga. Men det kan ju komma mer kreativa förslag, hoppas det för jag har en likadan.

    SvaraRadera
  2. Ingelas svar låter bra. Jag har ingen aning själv, men gissade att den ska stötta nånting.

    SvaraRadera
  3. Anonym11:13 em

    Ofta får man med minst 1 konstig grej när man får hem nya apparater.
    Själv har jag aldrig tålamod att tänka ut vad dessa har för funktion

    SvaraRadera
  4. så moderna är vi inte, än

    (jag vill ha rosa och maken en med ismaskin :)

    SvaraRadera
  5. Kontakta tillverkaren eller försäljaren. Nån av dem borde veta, men annars gillar jag Ingelas förklaring

    SvaraRadera
  6. Ingela - detta måste undersökas! Har vi snabbkyl i kylen???
    Annars får man väl göra som Ruta Ett så förnuftigt påpekar. Eller så struntar man i alltihop ...

    SvaraRadera
  7. Anonym1:49 em

    Släng den! Så fort den är borta kommer du/ni att förstå PRECIS vad den behövs/används till. Murphy´s law, helt enkelt :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  8. Kulsprutan - så sant, så sant!
    ;-D

    SvaraRadera
  9. I vår familj är det Maken som sitter på bruksanvisningarna. En snabb konsultation visar att Ingela har helt rätt.

    SvaraRadera
  10. När jag köpte nytt kylskåp för ett drygt år sedan följde det med små (plats)delar som jag aldrig fattat vad de ska vara till. Men skåpet funkar utmärkt ändå. :-)

    SvaraRadera
  11. PS. De ligger undanstoppade i en låda med liknande obegripliga saker som följt med andra apparater jag köpt. DS.

    SvaraRadera
  12. Börjar så smått inse att mitt kylskåpskalla mysterium antagligen är en genialisk uppfinning som någon stor teknisk hjärna kommit på. Själv har jag lärt mig att jag har ett kylskåp som kan snabbkyla en flaska. Och blivit påmind om att man kanske borde bläddra lite flitigare i papperen som följer med när man köper nån apparat, stor eller liten ,,,
    Jah Hollis - är de där andra sakerna av plats, röda, påminnande om klämmor man kan stänga påsar med? I så fall kan det handla om transportskydd. Har jag också inhämtat!

    SvaraRadera