söndag, januari 08, 2012

Hoppfullt triss i Veckans fönster

Min fantasi firar inte direkt några triumfer när temat för Veckans fönster är HOPPFULLT.
Men vem har inte då och då satsat sin tilltro till en skraplott, i hopp om snabb lycka och rikedom?
Få är de som förunnas att vinna, få är vinnarna som blir speciellt mycket och varaktigt lyckligare, sägs det.

En sak är säker: Många av alla de människor som kan höras säga den synnerligen vanliga frasen "ja se jag vinner då aldrig" köper väldigt sällan någon lott.
Det gjorde till exempel inte jag, plåtade bara det hoppfulla fönstret, en triss på sitt vis. Så min jul har varit utan Triss, stick i stäv med det lovande budskapet. Det gick bra det också!

Hopp uttryckt på andra sätt, i andra fönster, hittar du här.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Jo, för att vinna måste man satsa... gäller även kärlek. Och de som vunnit på lott, har ibland slutat med skulder...

    SvaraRadera
  2. Anonym6:08 em

    Bilden passar perfekt till temat för visst säger skyltfönstret att det finns många som sätter stort hopp till högsta vinsten.

    SvaraRadera
  3. Inte heller jag hör till de som köper en lott, fast jag inser att min chans att vinna skulle vara större då. :-)

    SvaraRadera
  4. Helt OK tolkning tycker jag.
    Och jag har redan tidigare tolkat detta budskap på mitt sätt. :-)
    http://jahhollis.blogspot.com/2011/12/ingen-jul-utan-trissbluff.html

    Jag undrar om folk vet att det är i genomsnitt var femte trisslott som är vinst, och då normalt ger 25 eller 50 kronor tillbaka. En riktig kassako för Svenska spel.

    SvaraRadera
  5. Här kommer jag lite sent och tittar på ditt hoppfulla trissfönster och kan konstatera att det visst är en bra tolkning. Inte heller jag brukar köpa några lotter och tillhör alltså den skara som säger sig aldrig vinna.

    Om trisslotter har jag i alla fall räknat ut att det är den lott där risken att förlora är lägst, till skillnad från andra svenska spel och dobbel där risken att förlora är betydligt större än 80 %. Att sen trisslottens vinstsumma oftast inte är speciellt stor är en helt annan sak.

    SvaraRadera
  6. Tänk om man ändå skulle slå till - och köpa en Trisslott? Susanne, du fick mej att bli lite sugen ...

    SvaraRadera
  7. Nå, blev det någon trisslott? Med vinst? :)

    SvaraRadera