måndag, januari 27, 2014

Citat om våld på fri fot

”Samtidigt som jag tvångsvårdades på ett behandlingshem för att få bukt med mitt självskadebeteende blev jag fastspänd och våldtagen i flera timmar av en av Sveriges då högsta polischefer. Han som sagt sig vara feminist. /…/
Frisläppandet av den tidigare polischefen sker i förtid trots att han bedöms riskera att begå nya brott, trots att rehabiliteringen inte fungerat och trots att han valt att ej ta emot den behandling han ansetts vara i behov utav. /…/
Jag ansågs vara en fara för mitt eget liv och skulle därför underkasta mig den vård samhället beslutade om. Ändå var JAG aldrig en fara för någon annan, bara för mig själv.
Som tvångsvårdad MÅSTE man genomgå den vård och behandling som man blir dömd till – eller som psykiatrin och socialtjänsten beslutat om.
Vägrar man ta emot vården släpps man inte fri. Man kan vårdas i princip hur länge som helst. Men den principen gäller inte dömda våldtäktsmän.”

-Den unga kvinnan som under täcknamnet Nora trätt fram och berättat om hur hon misshandlats av Göran Lindberg, polischefen som kallades Kapten Klänning, skriver debattartikel på svt.se under rubriken "Släpp inte ut polischefen som våldtog mig". Men han är redan ute, och har bl a synts shoppande på Ikea enligt tidningarna. Lindberg blev en fri man i helgen. Vi är nog rätt många som undrar hur sådant går till. Ett flagrant exempel på hur allmän rättsuppfattning inte är överens med vår lagstiftning, tror jag.

2 kommentarer:

  1. brott mot kvinnor tas inte på allvar

    SvaraRadera
  2. Anonym1:05 em

    Låter otäckt orättvist - vare sig det handlar om manliga eller kvinnliga offer.
    Hoppas ´Nora´ klarar sig i livet. Han gör det säkert. Det gör våldtäktsmän oftast, tyvärr. Kan möjligen bero på att de inte har mycket till samvete.

    Kulsprutan

    SvaraRadera