söndag, januari 12, 2014

Skapt som en nors? Skyltsöndag!

Den verkliga betydelsen av uttrycket att vara "skapt som en nors" har jag inte riktig kläm på. Men som jag förstår det är nors ingen fin fisk (slom heter den i andra delar av landet) och den har rykte om sig att vara dummare än andra fiskar, välgrundat eller ej.

Likväl är det detta uttryck som poppar upp i min hjärna när jag tittar på bilden, tagen utanför NK sommaren 2012 när skyltningen än en gång var av det fantasifulla och roliga slaget.

Vem är då dumbommen som får bära fiskhuvudet? Ja om ni tittar noga så ser ni att det ersätter fotografens, alltså min, skalle ... eller så nöjer ni er med att det är den där skyltdockan som är skapt som en nors samtidigt som hon försöker sälja en kjol  ... hur som helst borde denna skylt stämma till lite eftertanke ...

Söndag är det idag hur man än tänker. Vilket betyder att det är läge för en SÖNDAGSSKYLT här på bloggen. Och som vanligt hittar du nog flera skyltar, skojiga, vackra, tänkvärda eller annat, via Pumita. Trevlig söndag!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Hahha :)

    P.S.
    jag och min bror är nog de enda i världen som ätit snorgärs, en delikatess smörstekt, men tufft att rensa, släkt med aborre.

    SvaraRadera
  2. P.P.S.
    Recept på nors, tydligen laxfisk:
    http://stribergsstation.blogspot.se/2010/04/nors-en-slemmig-delikatess-recept.html

    SvaraRadera
  3. Anonym3:26 em

    Pippi på jirre? :)

    Lenas syster

    SvaraRadera
  4. Anonym3:50 em

    Den där skyltdockan påminner mig om ett skivomslag jag såg igår, en kille som som står och håller i Mona-Lisa över sin överkropp, medan underkroppen syns. Det gäller att ha fantasi i bland...

    SvaraRadera
  5. Jag blir allt lite förvirrad när jag ser så mycket av dig i skylten, men till slut, efter att ha läst din text, får jag ihop bilden.

    Jag har en helt annan typ av skylt idag.

    SvaraRadera
  6. Riktigt kul att se ditt ansikte inramat av norsens :)

    SvaraRadera
  7. En ganska märklig skyltning men jag tackar för dagens lärdom. Det var ett helt nytt uttryck för mig, kul!

    P.S. Bloggen heter PUMITA. :)

    SvaraRadera
  8. Jag har minsann ätit nors, fast då hette den alltså slom. Stektes och åts hel. Inget jag rekommenderar särskilt energiskt.

    SvaraRadera