tisdag, januari 28, 2014

Tisdagstema HEMMAGJORD

Du tittar på en slips.
Eller åtminstone det som en gång var en slips. Nu är den omvandlad till ett hemmagjort halsband, av flirtkulor klädda i sidenet och en avslutande liten rosett. Vilket möjligen skulle göra den italienske designern upprörd.

Det halvlånga halsbandet, alltså den före detta slipsen, är hemmagjort fast inte av mig. Kunde jag bara erinra mig namnet på kvinnan bakom idén och knåpandet skulle hon få äran, men allt jag minns är att jag köpt detta originella smycke i en butik i Göteborg.

Kanske kan det inspirera fler som har knippen med gamla slipsar som familjens män för länge sedan bytt ut mot polokrage eller t-tröja. Återvinning är ett vackert ord, och jag har sett såväl glasögon- som mobilfodral sydda av just gamla slipsar  för att inte tala om kulturministerns klänning, synlig i vimlet för några år sedan.

Nu kan man misstänka att när veckans tisdagstema är HEMMAGJORT borde jag verkligen ha visat upp något jag åstadkommit alldeles själv, men jag kom faktiskt inte på något. Trots att jag förvisso gillar att pyssla med både det ena och det andra här hemma.
Fast mina bloggtexter är hemmagjorda, det är de. Så även denna!

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Nå ga du meg en flott idé :)
    Takk skal du ha.
    jeg har noen silkeskjerf og slips som aldri blir brukt :)
    Og denne teksten er også hjemmegjort.
    Ha en flott kveld.
    Mormor

    SvaraRadera
  2. Finns bara ett ord, HÄFTIGT! Och färggrant därtill!

    SvaraRadera
  3. Tittade på slipsklänningen - inte var det vackert i alla fall.
    Risken med ditt hemmagjorda smycke är väl den att man inte ser något annat än det om du har det på dig, eller?
    Ingrid som funderar på att baka hemmagjorda bullar.

    SvaraRadera
  4. Så snyggt! Och jag är vän av återvinning och hantverkar en hel del...har ju hantverksblogg också som är min huvudsakliga blogg.

    Apropå brödbaket finns ett annat bra recept här som jag också testat
    http://bagarbertansbaksida.blogspot.se/2012/07/baka-i-gryta.html

    SvaraRadera
  5. Läckert och ensamt i sitt slag tror jag:-)
    Nej köpt på Coop men gott blev det.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  6. Helt klart en kul idé. Fast hos mig funkar det inte - min man har så få slipsar att jag skulle inte hitta något roligt bland dem att göra smycke av.

    SvaraRadera
  7. Trevligt med återbruk, men som sagt, inget för mig.

    SvaraRadera
  8. Så läckert! Och vilket bra förslag, slipspyssel skulle jag kunna tänka mig!

    SvaraRadera
  9. Vilken rolig idé! Återvinning på hög nivå!

    SvaraRadera
  10. Kul idé! Både text och foto är väl hemmagjorda av dig?!

    SvaraRadera
  11. Egna hemmasnickrade texter är inte det sämsta, dessutom serverade med en röd knorr!

    SvaraRadera
  12. En riktigt bra idé - och snyggt halsband blev det. Nu ligger makens slipsar illa till, men... ännu ligger den misslyckade västen i färskt minne, men när den är bortglömd så vet man aldrig!

    SvaraRadera
  13. Verkligen kreativt

    SvaraRadera
  14. Verkligen kreativt

    SvaraRadera
  15. Det var en ovanligt bra slipsidé!

    SvaraRadera
  16. Kul att ni gillar mitt halsband! Det gäller förstås att man är väldigt enfärgad (svart!) när det ska användas ...
    Sen tror jag att det är rätt så tålamodskrävande att sno ihop ett likadans, om det ska bli snyggt. Fast jag har ju redan ett och det kan räcka!

    SvaraRadera