lördag, januari 11, 2014

Hoppfullt citat

"Dagens kvinnor som är över 60 växte upp med The Beatles, dansade till Abba under diskoeran och samtidigt pågick en brinnande kvinnokamp. Det är orimligt att kräva att dessa kvinnor skulle fösas in i en modemässig 'Mad Men'-era och klä sig i vadlånga kjolar och Ecco-skor för att det 'inte passar sig' med jeans och glittriga toppar.
Det är alldeles för lätt att avfärda kvinnor som går utanför mallen som ålderskrisande. Det är att frånta dem rätten till ett fritt val och reducera deras handlingar till något patetiskt. Det är en effektiv härskarteknik, för vem vill vara över 50 år och uppfattas som patetisk?"

-Malin Collin, ung krönikör i Expressen, inspireras av äldre kvinnor som struntar i vad omvärlden tycker och lever sitt eget liv. Det ger henne framtidshopp!

6 kommentarer:

  1. patetiskt... själv vill jag inte direkt se yngre ut, slutat visa naveln... men har svårt för de värsta (?) tantkläderna. Men tar på mig en hatt helt frivilligt :)

    SvaraRadera
  2. VALfrihet är det bästa ting - ja, det var väl inte just det han sa, biskop Thomas, men han får stå ut med ett litet tillägg på tre bokstäver en dag som denna!

    SvaraRadera
  3. Om några år fyller jag VAL, men så länge jag kan ska jag fortsätta att vara blond och inte gråhårig. Och ha mitt hår svallande ner till kragen.

    Även att ha kjolar som slutar ovanför knäet (med tights under) och makeup (när jag går ut). Men visst är det roligt när man får så uppmuntrande tillrop som i artikeln av Malin Collin!

    SvaraRadera
  4. Anonym11:59 fm

    ´Hear, hear´, Malin!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Vilket befriande citat. Det är ju precis så det är....:-)

    SvaraRadera
  6. Krönikan hade inspirerats av Lotta Engbergs nya frisyr, ifall ni undrar och inte ids klicka er vidare. Lotta har rakat håret kort vid öronen men har långt på resten av skallen. Klädsamt? Hm. Valfritt? Absolut!

    SvaraRadera