tisdag, oktober 11, 2022

Barnsligt

Tisdag och därmed dags för en tisdagstrio som man hämtar i bokhyllan, sin egen eller bibliotekets eller kanske digitalt. Det är Ugglan som bestämmer temat, och denna gång lyder det så här: Ett barn blir fött (födelser, graviditet, barn & bebisar).

Det är väl helt omöjligt att förbigå den epokgörande "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson, fotografen som hjälpte oss att titta in i våra allra minsta beståndsdelar och dessutom lät oss följa en hel graviditets utveckling. En internationell succé, självklart, och fortfarande en suverän present till dem som nyss fått veta att de väntar sitt första barn.

Cecilia Hagen skrev för väldigt länge sedan "Mamma bit för bit" och jag skrattade gott och hjärtligt. Nu vet vi dessutom vad det blev av grabben hon försökte få att äta köttbullar genom att peta in dem genom brevlådan: den i tv allestädes närvarande Jonatan Unge, som stundtals är minst lika rolig som sin mor. Det var kanske goda och närande köttbullar.

Anna Wahlgren var en mycket produktiv författare, men det är "Barnaboken" från 1983 som gjorde henne till den uppfostringsguru hon blev. Vi köpte den självklart när vi väntade barn, 1986. Hon avled i förra veckan efter ett dramatiskt liv, med nio egna barn, många män och en hel del ståhej kring sin egen person och sin familj. Men man kan nog räkna med att "Barnaboken" lever vidare, även om den också kritiserats en hel del.

Uppdatering: inser att jag märkligt nog glömde en fantastisk skildring av vad ett barn kan göra med en förälder. Tänker naturligtvis på "Kejsarn av Portugallien" av Selma Lagerlöf. Otroligt bra, rakt igenom.

Copyright Klimakteriehäxan

28 kommentarer:

  1. hoppas att Wahlgrens Barnaboken inte lever vidare:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2013/06/felicia-forsvann.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt: en hel del kritik har den fått ...

      Radera
  2. ja, det var ju många diskussioner kring Barnaboken. jag var inte så road av den. Ett barn blir till är helt makalöst fin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilssons bok är fantastisk. En del av Wahlgrens råd tyckte jag funkade.

      Radera
  3. Minns ju allt ståhej om Anna Wahlgren och hennes bok. Har själv inte läst den så har nog egentligen inga åsikter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både jag och Maken läste, tror att vi åtminstone delvis drog lärdom av den.

      Radera
  4. Lennart Nilssons bilder är ju helt magiska, vet jag lurläste den när jag var gravid för första gången. Anna Wahlgren har jag inte någon åsikt om, inte läst hennes bok eller dotterns heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det magiskt att se livet utvecklas! Jag har inte läs dottern Felicias bok om sin (uppenbarligen rätt besvärliga) barndom och inte mammans svarsbok heller.

      Radera
  5. Fina boken av Lennart Nilsson! Barnaboken har jag läst för längesen och ja, det har varit diskussioner. Har inte varit helt lätt där med barnaskaran och allt inblandat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilssons bok är en skatt i sin genre!

      Radera
  6. Jag tog också med Barnaboken, fastän jag inte läst den. Men Anna Wahlgrens bortgång nyligen gjorde ju att den nämndes i spalterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när folk trillar av pinn blir man påmind om ett och annat ... boken har ju sålts i enorma upplagor och inte bara i Sverige!

      Radera
  7. Här kammar jag noll, ingen bok jag läst.

    SvaraRadera
  8. Ett barn blir till minns jag. Den var ju unik när den kom. Barnaboken läste jag också. Jag är inte säker på att alla råden i den var alldeles bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wahlgrens kritiker har säkert sina poänger!

      Radera
  9. Har hängde jag konstigt nog med för en gångs skull.
    Lennart Nilsson träffade jag till och med irl, då han och min fotograf jobbade ihop angående ett projekt med infraröda kameror och hans dokumentation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också träffat hr Nilsson, en lurig och klurig farbror!

      Radera
  10. Intressant tema. Lennart Nilsson" vilken fotograf" och en bok som nog aldrig går ur tiden.
    Vad gäller Anna Wahlgren har jag aldrig fastnat för - Har hört henne i olika sammanhang och läst en del av det hon skrivit. Men,nej. Tror inte heller att boken blir särskilt bestående. Och bland de egna barnen har ju tankarna varit många.
    Vad gäller "Kejsaren av Portugallien" så håller den alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vanligt: ingen slår Selma. Nilsson-boken fortfarande unik!

      Radera
  11. Anonym9:20 em

    Den boken av C Hagen har jag missat! Jag gillar hennes humor, och även sonens.
    Anna W har jag bara läst romaner av, som jag gillade. Mina barn var lite för stora när Barnaboken kom. Men jag läste en makalös bok om några kvinnor .. jo! vinterbarn, hette den. Sen såg jag filmen strax efter. Älskade både bok och film.
    Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken passade mig perfekt som småbarnsmamma. Träffade faktiskt Cecilia härom dagen och berättade att jag nämnt hennes bok här, tillsammans med köttbulle-grejen. Det visar sig att den minns hon inte - och så la hon till att den kanske inte var sann ... roligt var det hur som helst!

      Radera
  12. Ett barn blir till och Barnaboken har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt olika läsupplevelser eller hur?!

      Radera
  13. Inte läst någon av titlarna du nämner. Borde kanske läsa Ett barn blir till bara för att författaren delar namn med min pappa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De fantastiska bilderna är nog bättre anledning att ta tag i den boken!!!

      Radera
  14. Anonym4:34 em

    Jag har inte läst Cecilia Hagens bok - den verkar intressant! Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rolig mer än intressant, tror jag ...

      Radera