KRYMPFLATION
-Det är det som händer i vardagsekonomin just nu, i tider när (i krigets spår inte minst) både råvaror och energi går upp i pris: fabrikanterna lurar oss, sina kunder, genom att minska innehållet i varuförpackningarna trots att de på utsidan ser likadana ut. Exemplen behäver man inte leta efter: plötsligt innehöll cigarettpaketen inte 20 giftpinnar utan 19, fast det var visst ett tag sedan det hände. Ett halvkilospaket kaffe väger idag bara 450 gram. Samma sak med mûslipåsarna. Du hittar garanterat fler om du tittar noga när du plockar ur matkassen nästa gång.
Ett nytt ord för mig, men inte en ny företeelse.. Alltid lurar det någon tänker jag, för det är ju inte billigt för företagen att ändra förpackningsstorlekar så det bör ju ge mer klirr i kassan än att bara höja priset.
SvaraRaderaJo men visst kan man känna sig lurad! Det är ju inte precis så att det finns reklamslogans som trumpetar: "Nu hälften så mycket i påsen"! när det i stället brukar handla om "ny smak" eller "färre kalorier".
Raderaså har man alltid ändrat förpackningar
SvaraRaderaTror kanske att takten ökat något på senare tid - i a f om man ska tro konsumentorg.
Radera