lördag, oktober 15, 2022

Veckans mening – om irländsk barndom

Hur lyder den, meningen som fått mig att hejda mig om än aldrig så lite i läsningen denna vecka? Det är Skriv-Robert som får mig att tänka i de här banorna, eftersom han troget varje lördag efterlyser just Veckans mening. Jag har plockat upp en irländsk författare som jag inte hört talas om förrän en av hennes böcker dök upp som radioföljetong:"Det tredje ljuset" (Foster) av Claire Keegan. Hon spär på mina fördomar om hur eländigt det ofta varit att växa upp på Irland, men hon gör det bra. 

Han har lätt för att ljuga om saker som vore bra om de var sanna.

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. tyckte mycket om Keegans bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är jag inne i fortsättningen, "Små ting som dessa".

      Radera
    2. Anonym10:03 em

      båda delarna är läsvärda https://hannelesbibliotek.blogspot.com/

      Radera
    3. Jag läste ditt inlägg om böckerna men du hade väl bara citerat förlagets text som jag minns det!?

      Radera
    4. mer än en mening ur boken:
      https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2022/04/det-tredje-ljuset-sma-ting-som-dessa-av.html

      Radera
  2. Tänkvärt! Tack för boktipset/radioföljetongen. Har läst en del om Irland, uppväxter där och förhållanden så boken intresserar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst så märkvärdigt många böcker om livet på Irland att jag egentligen inte vill läsa fler - men det här funkar.

      Radera
  3. Googlade boken som lovordas överallt. "Små ting som dessa" får lika bra recensioner. Så tack för tipsen, även om böckerna inte är min genre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är i a f inte omfångsrika, för den händelse du skulle våga utmana ödet och testa ...

      Radera
  4. Det tredje ljuset är helt lysande tycker jag. har precis läst den. två gånger. och lyssnat lite i radio också. Små ting som dessa är hjärtskärande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn på Irland har haft det svårt.

      Radera
  5. En bra bok, jag läser många eländes elände-böcker...

    SvaraRadera
  6. Känner inte igen den författarens böcker, men blir nyfiken. Meningen var välvald, skulle kunna passa in på många politiker, de tycks ju ha lätt för att ljuga och lyckas ofta dupera sig själva som det verkar. ;)

    SvaraRadera