fredag, oktober 07, 2022

På gång

Det blåser rejäla höstvindar utanför mina fönster, och nu har man fått lära sig att det är bra, för då går elpriset ner ... Tänk hur det kan bli! Att det är sån fart på luften gör att den där promenaden jag hade tänkt ta känns mindre lockande, men kanske övervinner jag min skepsis. I väntan på det plockar jag upp Elisa Matildas fem fredagsfrågor som denna gång handlar om att gå:

  1. Var gick du senast en promenad? Längs Årstaviken, runt Reimers holme och tillbaka hem igen. Tar ofta den svängen, gillar grönskan och närheten till vattnet. Se bilden!
  2. Vad har du för vardagsskor? På sommaren Ecco-sandaler. Nu inga bara tår, byter lite efter vad jag har för kläder. Ibland blir det förstås gympaskor.
  3. Hur många steg ungefär går du en vanlig dag? Jag har aldrig satt igång stegmätaren i mobilen, det är nog någon sorts protest. Men vet att jag åtminstone vissa dagar klarar det där magiska 10 000-strecket.
  4. Är du den långsamma eller snabba i gångtrafiken? Förvånansvärt snabb, har jag insett. En granne slog sällskap med mig härom dagen, klart yngre än jag. Efter en kort bit konstaterade han med en liten flåsning att han behövde lägga i en annan växel för att hänga med!
  5. När är du som mest aktiv? När jag tränar pingis. Nittio minuter, två gånger i veckan, full fart. Många steg. Och det är roligt!
Copyright Klimakteriehäxan

29 kommentarer:

  1. protest mot stegmätare 😅 hälsogränser går vid 8000 steg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte riktigt varför jag avstår stegmätare. Tänker att det skulle kunna trigga ibland. Men jag drar igång en radioföljetong i mobilen och knallar iväg ändå.

      Radera
    2. aktivitetsklockan säger också att jag sovit gott 🙂

      Radera
    3. Haha, så bra, då vet du det!

      Radera
  2. Wow, det är inte klokt vad du verkar aktiv! KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja det låter kanske bättre än det är??? För i grunden är jag ju ganska lat ...

      Radera
  3. Här har du en till som inte fastnar i mätandet. Stämmer ändå inte, cyklar mer.
    Det ska vara roligt att röra på sig! Tummen upp för din pingis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det MÅSTE vara roligt, annars blir det inget!

      Radera
  4. en bok i örat förhöjer promenaden. du verkar vara kolossalt alert. 90 min pingis för respekt med sig. jag kräks på allt det där mätandet av steg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om hörboken är bra drar den ut mig! Pingisen fortsätter jag med, oklart hur länge ...

      Radera
  5. Anonym1:10 em

    Jag går inte mycket nu för tiden men jag har alltid varit aktiv och pingis var min favorit. Vi har haft pingisbord hemmavid i en herrans många år. Hela familjen och ungarnas kompisar spelade - För att skryta - Jag vann turneringen på båten över till USA år 1951. Och jag brukade gå ganska fort. :)
    Trevlig veckända - Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, en seger att minnas! Jag såg just på tv svenska herrlaget få stryk av Kina i kvartsfinal till VM ... de spelar lite bättre än jag, måste medges ...

      Radera
  6. Ditt promenadstråk ser härligt ut. Stegräknare avstår jag ifrån. Är nog för att undvika att se hur få steg det blir! Men när jag väl går så lägger jag i en hög växel (om jag går ensam). Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just i dag promenerade jag med en väninna och hennes stegräknare sa 7000. Får duga tänker jag.

      Radera
  7. Ett underbart vackert promenadstråk! Stegmätare har jag aldrig prövat, skulle nog bli deprimerad av resultatet. Kul att du är så aktiv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att om man inte håller i gång gamlar man till sig, som salig Dagny (bloggtanten som blev över 100) brukade säga.

      Radera
  8. Wow! Pingis! Impomerad!

    SvaraRadera
  9. Oj vad du är duktig som spelar pingis! Jag testade det någon gång på 80-talet ute på bankens kursgård, men jag saknar helt bollsinne...
    Hur många små bollar kan man behöva kröka rygg för...
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bollplockning blir det - ibland skulle man önska sig en Boll-Kalle ...

      Radera
  10. Vilken vacker promenadrunda du ser ut att ha! Omgivningen har stor betydelse på promenaderna, om man njuter av dem eller bara avverkar dem 😊. Så duktig du är som spelar pingis och så långa pass, det ser roligt ut men svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tröttnar inte, det är träd och fåglar och blommor och vattnet uppför sig på olika sätt. Väldigt nöjd med den där promenaden!

      Radera
    2. Försöker hälsa på dig men kommer då till en vietnamesisk sajt där jag inte är välkommen ...?

      Radera
  11. Den promenaden runt Årstaviken har jag gjort några gånger. Den är väldigt omväxlingsrik och man tröttnar aldrig. Perfekt att bo så nära som du gör.
    Du är fantastiskt aktiv, fortsätt med det! Alltid coolt att "slå" en yngre förmåga. Känner precis som du;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar Årstaviken! Och pingis! (men jag förlorar förstås väldigt ofta, spelar bara med grabbar och alla är yngre än jag ,,,)

      Radera
  12. Älskar mina Ecco-sandaler! Jag kan ju ha dem fortfarande utan att bli kall om tårna. Pingis är så otroligt kul, hade tänkt mig ett pingisbord utomhus här, men det blåser lite för mycket tyvärr. Och inne får vi ju inte plats..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ecco-sandalerna är fantastiska. De håller hur länge som helst och jag kan gå hur långt som helst i dem! Men det är klart, direkt sexiga är de ju inte ...

      Radera
  13. Imponerad av att du spelat pingis, jag tror inte jag skulle få bollen över nätet, hihi!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemma igen efter lördagens pingispass. Blir uppiggad varje gång, även om jag inte spelar skitbra ...

      Radera