fredag, oktober 28, 2022

Opp amaryllis!

Tillåt mig påstå eller åtminstone misstänka att inte heller du har sett en sådan här maskin tidigare! Och du har garanterat inte en hemma. Det är nog inte läge att skaffa en heller, eftersom användningen är begränsad och tiden den är aktuell kort. Men ändå!

Jag var på Ulriksdals slottsträdgård härom dagen. Lökarna till julens alla amaryllisar hade anlänt från Holland, i tusental. Stora bumlingar, kraftiga rötter som längtar efter jord att växa i, näring att bygga blommor av.

Flera av handelsträdgårdens anställda står och hanterar maskiner med vars hjälp de ser till att lökarna får just det: en växtplats. Först tar man en kruka, skopar upp lite jord i botten, placerar sedan löken mitt i krukan och öser mer jord runt om. Det är då Den Stora Nydaningen tas i bruk: ett stort handtag trycks ner och med det en rejäl metallring som klämmer till runt löken och gör planteringen stadig.

-Jättebra uppfinning, säger tjejen jag pratar med, förr fick man alltid så otroligt ont i tummarna så här års, när all jord skulle klämmas till för hand. Nu går det fortare och blir dessutom ännu bättre  och tummarna tar inte stryk!

Se där, alltid lär man sig något. Vilket passade bra i dag när Elisa Matilda ställer dessa fem fredagsfrågor:

  1. Vad har du lärt dig på sistone? Hur det går till att plantera amaryllislökar på proffsvis, se ovan!
  2. På vilket sätt har du nyligen överraskat dig själv? Tråkigt nog kommer jag inte på något. Men det händer att jag tar mig i kragen och rensar i en hylla eller låda, det känns alltid bra. Och tämligen överraskande ...
  3. Vad framöver fyller dig med förväntan? Måste nog säga julen. Dottern kommer hem, äldsta barnbarnet kommer att vara med på ett mer påtagligt sätt nu när han fyllt tre. 
  4. Vad går du runt och tänker på? Tja, nog finns det några dåliga samveten som gör sig påminda!
  5. Vad planerade du inte för den här veckan? Ett spontanköp som jag kanske kommer att ångra. Och det var inte en amaryllis, de är inte klara för försäljning ännu.
Planterat och klart, snart till salu.
Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Ett smart verktyg för floristerna! Hade ingen aning om att det fanns ens :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä och inte hade man väl insett att behovet fanns heller! Men en smart grej!

      Radera
  2. Kul att få en inblick i planteringsindustrin! Snart är det amaryllisdags. Då ska jag överraska mig själv med några fina lökar,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har (nästan) slutat med lök. Tar dem oftare som snittblommor i stället.

      Radera
  3. så intressant med den där maskinen som ser helt otrolig ut. kan tänka mig att den sparar många tummar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tummar - och timmar, tror jag också, det gick snabbt!

      Radera
  4. varit på nån sommarteater på Ulriksdals slottsträdgård, trevligt besök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela året är det härligt att gå omkring där. Så mycket vackra blommor - fast rejält dyrt mestadels. Tur att det är gratis att titta.

      Radera
  5. Spännande att få se hur utvecklingen inom amaryllislöksodlingen går till! Tänk att få ont i tummarna på jobbet, ajaj, tur dom slipper det nu då. Jag ser aldrig fram emot julen men får nog erkänna att den är mycket trevligare när man har tindrande barnögon att följa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror att treåringen kommer att "lyfta" vår jul i år!

      Radera
  6. Å varför tänker jag på en giljotin när jag ser denna amaryllis-manick. Sedan har jag faktiskt aldrig sett sådana stora amaryllislökar heller, så;-)
    Sedan har du ju ett och annat att se fram emot också. Både dotterns besök och äldsta barnbarnets. Så kul det ska bli:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har iofs aldrig sett en giljotin, men kan tänka mig likheter! Hoppas förstås på en bra jul men det är inte jättebråttom ...

      Radera
  7. Ett besök här på Handelsträdgården i Ulriksdal är alltid trevligt. Och så mycket fint som finns här. Köpte amaryllisar här förr året som var så fina och hållbara.
    Smart maskin är det.
    Vad trevligt med dottern som kommer hem och ett barnbarn på tre år är ju en sann glädje att ha på besök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maten är också mestadels god, denna gång tog jag inte buffén utan soppa. Ja nu är Dottern osynlig i flera månader, är alltid så skönt när hon är hemma!

      Radera
  8. Svar: Håller helt med dig - totalt fel beslut. Men här pratar vi ju om Blatter, pengar och politik - en ganska ödesdiger kombo om du frågar mig,,,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bevare mig väl. Det ryms alldeles för många pampar i idrottens värld.

      Radera
  9. En gigantisk amaryllis-marknad känns det som att det finns. Jag undviker dem pga allergier men de är väldigt vackra! Kul att lära sig nytt på det där sättet! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, amaryllisen är verkligen en julingrediens som få ratar. Stora prisskillnader, olika stora blommor, olika färg ... alla fina, förstås!

      Radera
  10. Amaryllis, jul och barnbarn! Måtte det gå fort dit! Fast hösten just nu känns ändå inte så jobbig. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meteorologerna säger fortf sommar, ingen brådska med julen för min del!

      Radera
  11. Jag ska alltså bege mej till Ulriksdals slottsträdgård som inte ligger så långt ifrån mej, och köpa amaryllislökar så småningom! Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns i alla färger och lite olika blomformer. Fast, den saken är klar, till rätt så höga priser.

      Radera