fredag, oktober 21, 2022

Att välja favoriter är svårt!

Elisa Matilda tycker att vi ska presentera några favoriter när hon ger oss sina sedvanliga fem fredagsfrågor. Det är som alltid svårt att välja det bästa, men jag gör ett försök:

Höstsol. Fint!
  1. Vad är den bästa konsert eller teater du varit på? Gör valet med kniven mot strupen: "Kristina från Duvemåla". Jag har sett den två gånger i Stockholm och en gång i Helsingfors, det är (förstås) mer än något annat.
  2. Vilken är din favoritaffär? Ica.  I konkurrens med Lidl numera.
  3. Vilken är din favoritårstid? Tycker minst om vintern, gillar de andra tre ungefär lika mycket. Nej förresten jag måste nog välja sommaren!
  4. Har du något husdjur? Nej (åtminstone inga jag vet om ...)
  5. Vilken film såg du senast på bio? "Ticket to Paradise" med Julia Roberts och George Clooney. Ingen stor cineastisk upplevelse, men jag skrattade rätt gott. 
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. vad kan man mer begära än ett gott skratt

    SvaraRadera
  2. En varm och fin sommar är svårslaget. Kan bara konkurreras ut av en kall och fin vinter ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinter KAN ha sina födelar men ...

      Radera
  3. Lidl vinner i längden har jag förstått. tycker också minst om vintern. går väldigt sällan på bio men en japansk film kan jag absolut inte motstå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var ärkekskeptisk till Lidl inledningsvis. Tror iofs att det kan variera mellan butiker, men den jag har nära nu är utmärkt. Japansk film - det händer inte så ofta va?

      Radera
  4. Går tyvärr på teater allt för sällan. Senast var det en soppteater i Sthlm, och det var inte i går! Köper mina träningskläder på Lidl!! Jättebra och billiga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också träningskläder från Lidl - och minst en klänning, och några trosor ... Klart nöjd!

      Radera
  5. Vi har Lidl här nere med, men inte så nära oss. Så vi handlar mest på portugisiska matkedjan Pingo Doce. Vintern klarar jag mig utmärkt utan (en av anledningarna att jag lämnade Sverige).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du klarar dig utan vinter ... du får väl klara dig utan Lidl också!

      Radera
  6. Jag föredrar Ica och Willys som ligger nära mig. Gillar också Lidl men lite för långt bort för mig som cyklar.
    Sommaren är bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avståndet spelar roll, mat väger!

      Radera
  7. Ica handlar jag på men går inte så mycket i själva butiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag näthandlar nästan inte alls, det är när jag är i butiken som jag kommer på vad jag ska laga för mat.

      Radera
  8. Ärlig talat har jag lite svårt med Lidl, jag hittar sällan det jag söker fast ibland kan man göra fynd. Har en ICA-butik på 3 min gångavstånd så det blir mest att jag handlar där och den gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det varierar rätt mycket mellan butikerna. Jag gillar deras "bröderia" och de har världens godaste gravlax! Fint i frukt-och-grönt-disken också.

      Radera
  9. Jag har alltid gillat Lidl, de har ett större utbud av mycket, billigare frukt och grönt och så alla extra prylar som man kan roa sig med att kolla. Och så hittar jag min finska korv där, inte minst viktigt! Tyvärr på andra sidan staden så det blir sällan att jag åker dit. Du går iaf på bio ibland, jag har nog inte gått på trettio år! Inte blir det mycket filmtittande hemma heller, just nu är det Robinson och Idol som gäller. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar verkligen att gå på bio, att se film i tv är inte samma sak. Korv är Lidl bra på rent generellt! Synd att du har långt dit.

      Radera
  10. Svarade också ICA. Gissar att din ICA på Söder också bjuder på "det lilla extra", precis som "min" här i Täby.
    Förutom sista svaret så är vi rörande överens idag;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tre Ica-butiker på gångavstånd faktiskt! Olika stora förvisso. Men bra.

      Radera
  11. Jättesvårt att välja här. Och roligt att läsa dina svar. Kristina från Duvemåla gillade jag också och dåg en även i Helsingfors. Men för mig är det nog Chess i Londom med Elaine Page och Tommy Körberg eller Mamma Mia , sedd i London, veckan efter premiären. Finns en hel del annat också.
    Favortitaffär? Beror på vad jag ska handla men ICA på Folkungagatan med manuell kött, ost och delikatessdisk ligger högt.
    Favoritårstid? Vår och sommar om jag är hemma i Sverige.
    Senaste film; dokumentären om Joyce Carol Oates.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill se JCO, snart! Har sett både Chess och Mamma Mia men för mig var Duvemåla bäst. Håller med dig om att den Ica-butiken är fin, men jag handlar sällan där - har ju Ica på närmare håll.

      Radera
  12. Kristina från duvemåla har jag också sett. Helt fabrikat musikal.

    SvaraRadera