måndag, oktober 17, 2022

CITAT om politiskt språkbruk

"Det var omskakande att lyssna på hur meningarna säckade ihop och upplöstes, det var nästan existentiellt, som att bevittna hur språket i sig rämnade, som att vara med om en bokstävernas stroke."

-Alex Schulman skriver i en krönika i Dagens Nyheter förvisso elakt, men väldigt roligt, om hur han försökte förstå vad Liberalernas ledare Johan Pehrson sa på presskonferens härom dagen. Läs hela texten, det är den värd (även om man tycker en gnutta synd om hr Pehrson ...) och det går att hitta fler välfomulerade citat!

7 kommentarer:

  1. det där är gammalt… nu har vi ny stadsminister (dessutom kan bara läsa Göteborgs-Posten)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statsminister ;)

      Radera
    2. Hannele11:04 em

      finns inget D i finskan 🇫🇮

      Radera
    3. Va? Googlar: Det finska språket har 8 vokaler och 12 konsonanter: vokalerna är a, o, u, e, i, y, ä och ö konsonanterna är d, h, j, k, l, m, n, p, r, s, t och v. Och i svenskan finns det definitivt.

      Radera
  2. Hannele4:26 em

    vuxenmobbning dessutom

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Tror det eller inte, men jag reagerade också på Pehrsons oförmåga att uttrycka sig. Trodde att han hade talsvårigheter, på riktigt alltså och höll på att tycka synd om honom med tanke på att han ju ändå ska vara med i den nya regeringen. Diskuterade det med min bästis Yvonne, som höll med mig.
    Gillar inte Schulman, men den här gången var han "spot on";-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju kommit att omvärdera Schulman, inte för att jag alltid delar hans åsikter men för att jag tycker att han skriver bra. Han (och du) är inte de enda som reagerat på Pehrsons framträdande, en god vän var exvis övertygad om att han var berusad ...

      Radera