torsdag, oktober 01, 2009

Fritt fram för fräcka flickor!

Anna Anka.
En sådan snackis har inte Sverige haft på evigheter. Plötsligt fanns hon bara där, i TV3, som en av tre svenska fruar i Hollywood, drömmarnas och lyxens huvudstad. Och i stället för att lösa den finansiella världskrisen eller hejda klimatomvandlingen eller diskutera bristen på jobb för arbetsföra svenskar pratar nu "alla" om Anna.

Den blonda (ja, alla tre är blonda, fattas bara annat) damen med välbevarat idiom från skånska Bjuv skräder inte orden. Hon flabbar åt det hon tycker är andras dumheter, hon härjar med sina hemhjälpar, hon låter inte ungarna gå från bordet innan de ätit upp, hon berättar glatt att hon kört budbil utan körkort i ett helt år, hon njuter när hon mördar trädgårdens sniglar, hon har råd med vad som helst och hon levererar prompt en avsugning om den världsberömde makens morgon(till)stånd så kräver – samt berättar om det i tv. Ja, och?

Tjosan, där satt vi i taket. Eller försökte vi hämta upp tappade hakor. Eller drog vi åtminstone lite halvhäftigt efter andan. Vilken människa! Själv citerade jag en AB-krönikör här på bloggen, en text som förklarade, att Ankan hade intellekt som en manet och att det finns tapeter med större djup. Roligt sagt och skrivet, förvisso. Och det fick mig att ta en titt på det där programmet, vars existens jag dittills varit helt ovetande om.

Ni vet hur det gick: publiken nästan fördubblades mellan avsnitt ett och två. Klart jag bidrog till detta, jag tittade naturligtvis på tvåan, tillsammans med en miljon andra svenskar!
Vid det här laget har jag dessutom sett fru Anka hos Skavlan och i avsnitt tre.

Och jag har kommit fram till, att hon har något visst, den där damen. Kan inte längre tro på liknelsen med maneter och tapeter.
–De kan skjuta Anna Anka i båda benen. Men hon kommer ändå att resa sig upp och gå vidare, säger Anna i en intervju i Aftonbladet, och jag tror henne!

Anna Anka är lite som en svenskamerikansk version av Linda Skugge: en tämligen ung kvinna som vet vad hon vill, som säger vad hon tycker och som fullständigt skiter i vad andra tycker om det – och henne.
Anka och Skugge har inte samma syn på saker och ting, det är inte det jag säger, men den där frimodigheten för att inte säga fräckheten, den kan jag inte låta bli att gilla, oavsett åsikterna som framförs.

Släpp fram fler fräcka flickor, vetja! Och tänk vilka lysande klimakteriehäxor de kommer att bli – förr än de själva anar …

Copyright Klimakteriehäxan

PS En intressant detalj: intervjusnutten där Anna A säger det där om morgonsugandet har visats i diverse sammanhang, citerats i fler. Döm om min förvåning när ordet ersatts av ett BEEP när trean sändes härom kvällen! Bättre illustration av begreppet dubbelmoral måste svara otroligt svårt att hitta!

9 kommentarer:

  1. Martin1:33 fm

    "Hon vet vad hon vill ha coh visar att hon skiter i dem som står i vägen". Fast saken är ju den att hon också niger för hur många som helst, nämligen de mediaproffs som hjälpte till att visa fram det här porträttet. Newsmill-Leo som skrev hennes artikel och fick in en serie femette-formuleringar mot svenska ömma punkter som hon, efter 15 år i USA, knappast hade kunnat få in på egen hand, det svassande kamerateamet och TV3 som säljer in showen. Plus sin man och hans kompisar. Dem utmanar hon förstås inte - men de har noga hållits utanför bild; det är bara Anna solo som visas upp. Samma sak gäller förresten Skugge också, fast inte lika utpräglat; hon har också hjälpts fram av äldre mediamän och vet precis vilka dörrar hon *inte* ska sparka på.

    SvaraRadera
  2. Visst är det häftigt med nån som vågar gå emot den allmänna opinionen och sticka ut hakan så det blåser, men i mina öron är det hon säger på tok för dåligt genomtänkt när hon slänger sig med siffror hit och dit och uttalar sig tvärsäkert om det mesta.

    Lagom, säger jag som är svensk rakt igenom. Man kan sticka ut lagom - det tycker jag är härligt, när nån vågar göra, men hennes mundiarré gillar jag inte. Fast jag gillar att sitta och gapa åt dumheterna. :)

    SvaraRadera
  3. Jag delar inte hennes åsikter, fast det där om blowjob...,(det är ett skämt från min sida) men jag håller med om att det är skönt när någon är rakt på sak.

    Att hon sedan lyckades piska upp stämningen så fullständigt kanske säger mer om oss än om henne.

    SvaraRadera
  4. Anonym5:17 em

    Absolut, jag tror att det är många fler som egentligen beundrar henne antingen mer eller mindre för att hon inte är så lagom.

    SvaraRadera
  5. Visst är det kul med lite nyväckt jämlikhetsdebatt ändå?!? Fast det är klart, man lär ju tröttna så innerligt på fru Anka rätt snart. Då blir allt som finns kvar ett litet kvack ...

    SvaraRadera
  6. Anonym1:45 em

    Fast hon har nog tjänat storkovan på den här PR-explosionen - vad man än tycker om henne.
    Duktig lansering av A Kvack!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Hon hade nog kunnat tjäna mycket mer om nån hade kunnat förutse hajpen. Men hon verkar ju inte precis behöva pengarna ...

    SvaraRadera
  8. Jag älskar svenska män som byter bjöjor,
    det gör inte Anna Anka..

    SvaraRadera
  9. Hannele - där är vi rysligt överens, du och jag!

    SvaraRadera