tisdag, oktober 27, 2009

Pippi på fåglar 8 - och tisdagstema KUSLIG

Tistagstema denna vecka är "kuslig".
Och att svarta katter är olycksbådande, det vet vi - men vad gäller egentligen för svarta tuppar?

I den fågeljakt som jag med stor iver inlett här hemma finns just en svart tupp, inköpt i slutet av sommaren i en hantverksbutik i Sundborn, nära Carl Larsson-gården. Just den här tuppen kan naturligtvis öka på en kuslig stämning, eftersom det är en ljussläckare, gjord i smide i Leksand.

Historiskt är den svarta tuppen förvisso symbol för något kusligt: fascism. En gammal sång från spanska inbördeskriget tog fasta på det (sången brukade också ofta sjungas i latinamerikanska kretsar när militärkupperna och
-regeringarna stod som spön i backen ända från Panama ner till Eldslandet, och 68-generationens vänstervänner kan den säkert fortfarande).

I refrängen går texten, i översättning av Jakob Branting, så här:
Svarta tupp, när Du hörs gala,
blir det mörkt, natten är inne.
/.../
Vind, vinden ska föra
bort min sång om jag sagt
vad ingen får höra.
Vind, vad ska vi göra?


Och även om man inte är direkt mörkrädd, så kan något litet kusligt smyga sig in med den där svarta tuppen, som kastar sin skugga - om än inte så väldigt mörk i min bild - över sin omgivning.

Copyright Klimakteriehäxan

Fler bilder på tisdagstemat här!
Och vill du hänga på fågeljakten klickar du på etiketten pippi!
Alla bilder är också klickbara för större storlek (men alla är i sanningens namn inte riktigt värda det ...)

8 kommentarer:

  1. Min tupp är i tryggt förvar i hönshuset....men mer rädd är jag för vargen :/

    SvaraRadera
  2. Röda tupp när du hörs gala...
    Den fick vi sjunga på musiken. Skulle knappast ske nu. Det är en snygg ljussläckare du har.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad jag sjöng den sången ofta när min gitarr var ny... men det är så länge sen att jag har en ännu nyare gitarr...

    Äsch, nu kommer jag att gnola på den hela kvällen...

    SvaraRadera
  4. Usch så kusligt!! När jag såg din bild, började jag nynna "svarta tupp, när du hörs gala...."!!!!!

    SvaraRadera
  5. Anonym7:55 em

    Välfunnen variant på temat!

    SvaraRadera
  6. Anonym2:38 em

    Fina fåglar med intressanta kommentarer!
    Och hellre pippi på fåglar än tomtar på loftet. Fast med julen i annalkande vet man aldrig vad kul tema du kommer att hitta på :)
    Avanti popoli (stavas det så?)!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Och mer fåglar blir det framöver ... tack och lov samlar jag inte på tomtar, Kulsprutan!

    SvaraRadera