torsdag, oktober 08, 2009

Man får väl gratulera ...

Om jag har ...?
Nej, naturligtvis inte.
Om jag ska ... ?
Njaa ... kanske ...

Kan inte låta bli att dra mig till minnes den där lunchen för många år sedan.
Vi satt och mumsade i oss, man kan anta att det handlade om ärtsoppa och pannkakor, eftersom det absolut var en torsdag, förstås. En ambitiös människa halade upp en liten fickradio och kunde strax efter klockan 13 meddela namnet på årets Nobelpristagare i litteratur: Toni Morrison!
Varpå sällskapets besserwisser raskt utbrister:
-HAN är bra!

Toni Morrison fick, som första svarta kvinna, priset 1993.
Dagens pristagare heter Herta Müller och kommer från Tyskland. Man får väl gratulera.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Anonym2:49 em

    Gratulera - och börja forska i vem HM är, för jag vet i a f inte. Ännu ett trist val kanske..........

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Jag har tyvärr inte läst något av årets pristagare. Det är läge att putsa allmänbildningen. Kan du rekommedera något av denna dams alster.

    SvaraRadera
  3. Nää. Inte har jag läst henne. Nej, naturligtvis inte. Inte en rad ...

    SvaraRadera
  4. Tack vare att jag såg Babels intervju med henne i höstas visste jag någorlunda vem hon är. Och nej, jag har inte heller läst något av henne.

    SvaraRadera
  5. jag har läst på riktigt några böcker av Toni Morinson,
    vet att hon är kvinna och svart,

    som förmodligen Gud också är ;)

    SvaraRadera
  6. Besserwissern kanske tänkte på Van Morrison, The Celtic bard. :-)

    SvaraRadera
  7. Jag känner den där besserwissern, han har knappt läst nån bok och inte tror jag han är bekant med VAn M heller!!!

    SvaraRadera