lördag, oktober 03, 2009

TV-tips

Om du inte redan bokat in lördagkvällen - så gör det nu!
För klockan 21.05 sänder SVT2 Woody Allens film "Match Point". Han har skrivit och regisserat, men spelar inte.

Det är en fullständigt lysande film: den är spännande in till nagelbitningens gräns, den är snygg, den är lite romantisk ... och bra skådespelare tar vara på replikerna. Plus att själv rubrikbilden, eller vad man ska kalla den, är genialt symbolisk för storyn - en tennisboll som touchar nätet och befinner sig mitt över nätkanten när bilden fryser, och som åskådare vet men inte på vilken sida den ska ramla ner.

Jag, som tillhör Allens varma beundrare (fast "Vicky Christina Barcelona" är hans sämsta! inte alls särskilt kul bio!), hade inte fattat vilken rysare "Match Point" var när jag såg den. Men nu, när jag vet hur det slutar, vågar jag nog se om den - med naglarna i behåll ...

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Jag läste nyss om den i tv-tablån och undrade... Annars tycker jag att WA:s filmer är alldeles för pratiga för min smak.

    Jag får se om det är nåt intressant samtidigt hos IO...

    SvaraRadera
  2. Match point såg jag för några år sen på bussen. Den var spännande. Jag ser den inte nu ikväll. Men däremot såg jag just Vicky Christina Barcelona på bussen idag! (Jo, jag gör mycket annat än åker buss.) Visste inte att det var han bakom den.

    SvaraRadera
  3. Anonym9:37 fm

    Match Point är urtrist.
    Tidigt anar man vartåt det lutar och efter halva filmen är det bara att invänta det uupenbara slutet.

    SvaraRadera
  4. Bäste Anonym, jag undrar om vi tänker på samma film? För oavsett om man är förtjust - som jag - eller störtsur - som du - så är slutet allt annat än uppenbart! Om resten kan man förstås diskutera!

    SvaraRadera
  5. Woody Allen har gjort mycket bra.

    SvaraRadera
  6. Anonym3:40 em

    Jag kommer in litet sent med min kommentar men om den nu räknas tycker jag om WA: INTE!!!
    Medioker cinemast med ett otal filmer av diskutabel kvalitet som uppenbart delat upp oss i olika läger (se kommentarer ovan).
    Och sen är han ganska äcklig rent privat både att se på (usch, jag vet man får inte tycka så)och med sitt läskiga "familje"liv.

    SvaraRadera
  7. WA har gjort så många filmer att man omöjlig kan ha koll på dem alla. Men Annie Hall, Kairos röda ros, Radio Days och Zelig är en kanonkvartett!
    Hans privatliv verkar vara ett tragiskt drama som man helst förtränger.

    SvaraRadera