torsdag, oktober 29, 2009

När guld blir till sand

Aldrig trodde jag det skulle hända. Men det gjorde det.
Jag är världsrekordinnehavare!
Ja, det är förvisso en lagseger, men jag har sannerligen satsat en hel del både energi och pengar samt en icke oföraktlig träningsdos i grenen.

Kanske är också du en av oss som kan sitta och njuta av guldglansen som naturligtvis följer med alla rekord, speciellt på världsnivå.
Det beror på om du äter godis och i så fall kan du göra anspråk på guldglans i proportion till din konsumtion.

Svenskarna är nämligen bäst i världen på att äta snask. Sjutton kilo per person och år, det är genomsnittet – tio kilo mer än man trycker i sig i resten av EU.
Lite skrämmande är det trots allt.
Godis är gott – men är det SÅ gott?

Jag sitter här och skäms lite, med den där guldmedaljen som allt mer känns som vore den gjord av bly där den hänger runt min hals. Och dristar jag mig att ställa mig på vågen tror jag den där blyklumpen hänger kvar. Om ni förstår vad jag menar?
Inne i huvudet hör jag hur någon sjunger om att "guldet blev till sand ..."

Copyright Klimakteriehäxan

Läs mer om det nya världsrekordet här!

10 kommentarer:

  1. Jag "sitter på bänken" - har inte ätit skräpgodis sen den 12/8 och har gått ner fyra kilo. :D

    SvaraRadera
  2. Jag gillar lösgodis, men kan hålla mej till ett par stycken. Fazer gör god choklad, men nöjer mej med någon bit bara.

    SvaraRadera
  3. P.S.
    Minns hur chockad jag blev av den där reklamen, killen som satt i bussen och åt en chokladkaka helt ENSAM...
    och tryckte allt i munnen när kompisen kom (1970?)

    Min familj hade ju delat en sån där 100 grams kaka med alla fyra (nu finns väl knappt så små chokladkakor).

    SvaraRadera
  4. mormor Hannele11:20 fm

    och alla MAGNUM glassar.....

    En sån där glaspaket räckte ju till alla,
    nu ser det bra ynkligt ut...

    SvaraRadera
  5. Här är en som delar vinsten med dig!

    SvaraRadera
  6. En till som är med och delar på medaljen.

    SvaraRadera
  7. Bloggblad och Vonkis - det är det som är det fina med lagidrott: man delar både med- och motgång.
    Gunilla - jag önskar jag kunde göra som du! vilket resultat!!! och Hannele - vilken karaktär! Utan tvekan är det alldeles sant, det där att förr räckte lite så mycket längre till så många fler.

    SvaraRadera
  8. Anonym1:39 em

    Jag äter 17 kilo i veckan. Lätt ;-)

    SvaraRadera
  9. Anonym1:41 em

    För alla vegeterianer och vegan enstusiasmer - ni vet väl att det finns MÄNGDER av djurfett i lösgodis!!!!
    Bara så att ni har koll på det ni äter - eller inte äter - av olika skäl.

    SvaraRadera
  10. Näää, Maria, det gör du INTE!!!! Finns inte en chans!
    Anonym - det finns ju naturgodis, kanske ett bra alternativ, för fler än veganer/vegetarianer rent av?

    SvaraRadera