söndag, mars 28, 2010

Dagens nyheter

Söndag är den dag när det faktiskt finns lite tid för att bläddra en extra stund i morgontidningarna, botanisera bland notiser och i det småstilta. Att pensionärerna ska få fem miljarder lägre i skatt har du väl inte missat, till exempel – men bland dagens nyheter har jag hittat en hel del smått och gott som du KANSKE inte lagt märke till?

Att Maud Olofsson har nya kläder. Hon har varit hos Gunilla Pontén (ja, jag är rätt säker fast jag inte har kollat) och föll kanske för färgen – men glömde ta med i beräkningen hur pass överens överdelen var med kroppsformen. Fast näringsministern handlar åtminstone svenskt …

Att Cornelis Vreeswijk numera förekommer i internationell rapp-version, med ”Rosa, skola vi dansa?”

Att en bok som heter ”Virkningsäventyr med hyperboliska plan” vunnit pris för årets knäppaste boktitel, i original: ”Crocheting Adventures With Hyperbolic Planes”. Och jo, den tycks handla om handarbete, med matematiska förtecken.

Att ett starkt skäl att uppsöka Stockholms Stadsteater kommer i höst. Kristina Lugns pjäs ”Rut och Ragnar”, om ett par som ska skiljas efter 33 år, sätts upp, nu med Meta Velander och Ingvar Kjellson. Lugn skrev pjäsen för och spelade den själv med Allan Edwall, och jag hade biljett – men Edwall blev sjuk just då, så jag såg den aldrig.

Att en 109-åring var den äldste svensk som deklarerade på nätet i fjol. Fast 47 procent av oss gjorde det på det gamla viset, på papper.

Att man om man vill följa modet i höst måste välja mellan att vara ”superkvinnlig” eller ”kvinnligt kuttersmycke”. Jag vacklar mellan alternativen …

Att tisdag blir en tv-kväll, för då sänds "Videocrazy" av Erik Gandini i SVT. Bland andra trevliga program.

Att den som tar en papperspåse till sitt lösgodisinköp betalar 55 öre om kilopriset är 69:90. En plastpåse kostar hälften.

Att Sveriges mest sålda bil fått en konkurrent, och en stark sådan, skulle jag tro. Ahlgrens gör numera inte bara bilar, de gör limousiner också! Det kan man kalla produktutveckling!

Copyright Klimakteriehäxan
Källor: DN och SvD

5 kommentarer:

  1. Då vad jag vad jag har att se fram emot. Här på landet får vi nämligen söndagstidningen på måndagen tillsammans med måndagstidningen. Se'n går hela måndagen åt att läsa tidningarna.
    Det där med modet blir knepigt - men jag slipper ta' ställning till påsarna ity jag icke nyttjar lösgodis.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Det enda jag har gemensamt med M Olofsson är kläd- och frisyrsmaken... jag får ofta höra att jag ser ut som hon.

    Att mina former är superkvinnliga kan jag inte dölja. Men jag kanske ska satsa på kuttersmycke? Maken vill ju köpa en båt, så då kunde jag ju matcha den...

    Jag har ingen söndagstidning, men det finns alltid nåt kvar i lördagstidningen att läsa.

    SvaraRadera
  3. Vaffö får gubbarna visa sin mage, men inte tanterna??

    SvaraRadera
  4. Vilken tur jag har, som har hittat Dig! Har varken DN eller SVD, har inte råd;( Har enbart UNT och där är inte mycket att läsa Ja man kan ju läsa på nätet men det har inte blivit av på länge av många anledningar. Så jag är helt "borta" just nu.

    Lite själv kännedom vore väl önskvärt eller? Det räcker inte att man bär kända design kläder, tycker jag alltså. Men smaken är som.... Vi är kanske lite för fixerade vid hur offentliga personer klär sig i stället för att lyssna till budskapet men..

    Om man fortfarande kan få biljetter till Rut o Roger så är det någtot som jag verkligen skulle vilja se. Tack för det tipset!

    Att deklarera på nätet har jag gjort så länge det gått. Kul information;)

    Angående mode så tar det år för mig innan jag fattar vad som är inne och då är det ute.

    Tur jag är ledig tisdag kväll. Måste bara se "Videocrazy" Läste hela inlägget om Berlusconi Är han i övergångsåldern eller bara ute o kanar på hal is?

    Ahlgrens bilar var intressant att läsa om;) äter dessa bilar då och då och kommer nu inte att glömma historien bakom;)

    Jag tycker alla får ha mage Det är ju upp till var och en givetvis.

    Ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
  5. * Såg Videocrazy på dvd för inte så länge sedan och jag ryser när den filmen kommer på tal. SB och hans gäng är vedervärdiga.

    * Jag köper aldrig lösgodis. Har ingen bacillskräck annars men det känns olustigt att folk med snoriga och smutsiga fingrar har rotat i kartongerna. Blir det godis, vilket inte är säker för jag är ingen godisråtta, så blir det färdigförpackat. :p

    SvaraRadera