fredag, mars 05, 2010

Våren låter sig kanske köpas?!

"Jag köpte min kärlek för pengar. För mig var ej annan att få!" skaldade Gustaf Fröding, en poet värd all aktning inte bara för dessa rader.
Nu går jag i hans fotspår.

Nej, någon poet blir jag aldrig. Och jag tror inte att kärlek går att köpa. Men jag har nu ändå skridit till verket och med pengar försökt påverka saker och ting.
Jag har försökt köpa vår, ännu ett uttryck för min desperata längtan.
Det kostade mig exakt 49 kronor och 50 öre i närmaste Ica-butik. För den nätta summan fick jag ett knippe körsbärskvistar, som bör kunna bjuda på vita vårblommor så småningom.

Och se! Jag tror att det funkar! Som en besvärjelse!
Inte nog med att knopparna finns där och redan börjat svälla! Jag har till råga på allt sett solen i dag, känt den värma i flera minuter, lyssnat till droppar från smältande snö, sett folks bistra vinterminer spricka upp i glada leenden!
Bara att tacka gamle Gustaf för tipset! Våren låter sig kanske köpas!?

Copyright Klimakteriehäxan (och Gustaf F, förstås)

4 kommentarer:

  1. Själv la jag 150:- på en vårbukett igår - mer än vad jag brukar, men jag kände att jag behövde piggas upp. Hoppas verkligen att den riktiga våren kommer snart!

    SvaraRadera
  2. Då blir det billigare att skriva en liten vårdikt... :)

    SvaraRadera
  3. Jag lägger en slant i bössan. Vad som helst bara sol och värme återvänder.

    SvaraRadera