onsdag, juli 22, 2015

Citat om kroppen och sommaren ...

"Den baddräktstid nu kommer när magen är för stor
Då valkar bara sväller och celluliter gror
Generande behåring lyfts fram i solens ljus
Nej stranden verkar boring. Vi stannar inomhus!

De krav som sommarn ställer förstör vår ledighet
Vi sitter där och gnäller: fy fan vad jag är fet
Fast vem vill motionera när man kan sitta still?
Nej låt oss revoltera, vi tar en kaka till!"

-Se där, en alternativ sångtext till "Den blomstertid nu kommer ...". Osäkert vem som hållit i pennan, men denna vackra och synnerligen sanningsenliga dikt fanns publicerad åtminstone 2007 på den här adressen. Sedan dess cirkulerar den flitigt, och det är lätt att förstå, eller hur? Inte all poesi man har lika lätt att ta till sig!

4 kommentarer:

  1. vaffö har inte männen samma bekymmer??

    SvaraRadera
  2. Hannele: har du noterat att många kvinnor fotar sina män i badbyxor? Håriga, lönnfeta... naturliga. Men jag har inte sett något foto på facebook eller bloggen av kvinnor med övervikt i baddräkt och hårtussar.

    Karlar.... De små liven. De är bra som de är!

    Suck.

    SvaraRadera
  3. Bloggblad, det har jag missat... mina vänner fotar mest blommor :)

    SvaraRadera
  4. Numera skriker jag när någon fotar mig i baddräkt så de har slutat. Underbar dikt!
    Ingrid

    SvaraRadera