fredag, mars 11, 2016

När man läser med öronen - del 1

Vilken är din favorit när det gäller ljudböcker (bok, uppläsare eller både och)?

Ljudböcker är en bra variant att förlita sig på framför allt under längre resor, i bil, buss eller på flyg och tåg. Det upptäckte jag för rätt många år sedan nu. Inte nog med att vi vuxna var förtjusta, även barnen hängde på.

Första boken jag minns att vi körde i bilens spelare var "Harens år" av Arto Paasilinna, Tomas Laustiola läste. Paasilinna är en väldigt ojämn författare, men den här titeln är underbar och Laustiola perfekt som uttolkare, med sitt finlandssvenska idiom. Den vågar jag rekommendera!

Andäktig tystnad rådde i bilen medan historien berättades för oss. Ungarna, kanske 8 och 10 år, var besvikna när vi kom fram och stängde av. Följande dag när jag undrade om någon, mot förmodan, ville hänga med och handla mat (en tjugo minuters resa) blev svaret en fråga:
-Får vi lyssna på boken då?
Självklart! Och snabbt som blixten satt de i baksätet, med öronen på skaft.

Så bra och fängslande kan ljudböcker faktiskt vara.
Men det kan också finnas anledning till kritik, vilket jag återkommer med i del 2, i helgen ...
För fler tips och tankar om ljudböcker kollar du förstås in Bokbloggsjerkan här. Ny fråga, nya svar varje helg med start på fredag!

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Tack för dina tips - jag har varit


    HÅRD upptagen med att lära mig min nya Samsung + SURFPLATTAN , har inte hunnit med någon blogg heller - gu så kul all denna nya teknik - men i min ålder så får man kämpa för att hänga med alldeles nyss fick jag höra talas om en go vän som har fått pannlobsdemens oj så hemsk för makan0

    SvaraRadera
  2. Jag gillar ljudböcker och har givetvis med dem i bilen men mina barn har inte anammat det så jag får lyssna själv.

    SvaraRadera
  3. Den enda gång jag orkat lyssna ända till slutet på en ljudbok (graham greene), var när jag låg på sjukhus - där är det ofta svårt att koncentrera sig med allt spring, och alla ljud.
    Förmodligen beror det på mitt bokval (finns förresten inte som ljudböcker), och mitt sätt att läsa, med anteckningar och tillbakabläddringar.
    Kom inte ens till hälften i Harens år.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Jag har inte fastnat för ljudböcker, men det skall bli spännande att läsa allas svar och kanske får man tips om någon bra som man kan testa.

    SvaraRadera
  5. Att lyssna kan också vara ett sätt att lära, som bekant. "Mitt liv så här långt", Jane Fondas memoarer, kongenialt lästa av Bibi Andersson, ger en bit modern USA-historia (fast sista kapitlet är urtråkigt). Och för den som känner att andra världskriget är värt att fundera över är Cornelis Ryans dokumentära "Den femte dagen" perfekt i sitt skrämmande allvar. Claes Elfsberg läser, och det gör han utmärkt.

    SvaraRadera
  6. Det är härligt när man får med barnen i en ljudbok.

    SvaraRadera
  7. Just i bilen är det ju bra. Annars vet jag inte riktigt om ljudböcker är min grej. Att gå omkring har jag testat och kunde inte följa koncentrerat. Och att sitta still, då kan man ju läsa själv. Om man ser tillräckligt bra. / Britt

    SvaraRadera
  8. Vi provade ljudbok i bilen en gång, men jag höll på att bli tokig för jag hörde inte. Och så gillar jag att bara sitta och fundera för mig själv också :)

    SvaraRadera
  9. Har provat ljudböcker men det var bortkastad tid för jag hade ingen aning om vad jag lyssnat på när jag lyssnat färdigt.

    SvaraRadera
  10. högläsning för barn är toppen! Sist klagade 4-åringen att jag inte satte på läst saga - utan tänkte läsa själv...

    SvaraRadera
  11. Jag gillar ljudböcker men på sista tiden har jag inte haft någon lyssnarlust tyvärr :(

    SvaraRadera
  12. Ett annat tips är att kolla vad radioföljetongen i P1 bjuder på. Lätt åtkomligt, ofta jättebra, nästan alltid ganska nytt. Och gratis.

    SvaraRadera
  13. När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på att vi lyssnade på grekiska gudasagor när barnen var små och vi åkte bil. Det var flera kassettband och jag tror att jag köpt dem från Barnens Bokklubb.

    SvaraRadera
  14. Vid resor är det verkligen bra! :)

    SvaraRadera
  15. kan verkligen tänka mig att Harens år och Tomas Laustiola fungerade bra ihop! resor och ljudböcker fungerar också

    SvaraRadera
  16. Håller med, att lyssna för att lära är ett utmärkt sätt att bli introducerad för ljudboken. Jag går ofta omkring och lyssnar på nedladdade saker från framförallt P1 (Stil, t.ex. är ett favoritprogram).

    SvaraRadera
  17. Härligt när det passade alla. Jag tvivlar på at det skulle hända oss :-)

    SvaraRadera
  18. Ser till min milda förvåning att väldigt många som är med i jerkan är väldigt tveksamma till ljudböcker! Pappersvänner ända in i hjärterötterna är vi antagligen allihop - men jag är glad att ljudboken finns som alternativ!

    SvaraRadera
  19. Låter himla mysigt att lyssna tillsammans, ofta blir ju läsandet en ensamsysselsättning (om man inte har barn förstås).

    SvaraRadera
  20. försökte med BBC4 och somnade så gott i fåtöljen!

    SvaraRadera
  21. Under långa resor sitter jag hellre med min pappersbok, eftersom jag har turen att inte bli åksjuk. Hittills har jag inte fått ljudböcker att fungera för mig.

    SvaraRadera
  22. En bra uppläsare gör så stor skillnad!

    SvaraRadera
  23. Förstår att det för barn kanske är lättare att lyssna och de lever så in i berättelsen :)

    SvaraRadera
  24. Vi har också lyssnat på böcker i bilen - väldigt bra tidsfördriv! Det ska vi göra flera gånger.

    SvaraRadera