tisdag, mars 08, 2016

Tisdagstema UTSIKT

När du hör ordet UTSIKT, vad tänker du på?
Får jag gissa?
Du ser för ditt inre öga en strand med palmer. Ett skogsbryn. Blank vattenyta på ett tjärn med näckrosor. Ett svindlande alplandskap. Snötäckta vidder. En norsk fjord. Något åt det hållet. Har jag rätt?

En utsikt kan ju vara så mycket. Jag kastar ett snabbt öga genom mitt fönster och ser en buss, en gata, en glimt av Årstaviken, ett brofäste, en strandpromenad med några joggare, en hund på rastning och ett gäng barnvagnsrullare.

Men den utsikten får du bara tänka dig, för den jag väljer när tisdagtemat är just UTSIKT, den har jag fångat mitt inne i Stockholm. Fönstret vetter ut mot Brunnsgatan. Och jag gillar verkligen den sortens vy också. Det ena utesluter väl inte det andra!

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. En spännande utsikt.

    SvaraRadera
  2. Där skulle jag gärna titta ut, det ser riktigt mysigt ut!

    SvaraRadera
  3. Ser ut att vara en riktigt härlig utsikt :)

    SvaraRadera
  4. En riktigt mysig utsikt mot äldre bebyggelse;-)

    SvaraRadera
  5. Visst är det en utsikt, även om man tänker på något annat först kanske. / Britt

    SvaraRadera
  6. Hej, nu är det så länge sedan jag lämnade Stockholm (1995) att jag tycker din utsikt är exotisk och vacker med fina plåttak!

    SvaraRadera
  7. När jag var barn och bodde i diverse stora städer, älskade jag den sortens utsikt. Tyckte att den kändes trygg. Numera älskar jag att jag kan se hela Ramunderberget (som inte är så stort) från mitt arbetsrum. Men helst skulle jag vilja ha en utsikt utan störande hus, med hagar och en liten sjö att tomglo på.

    SvaraRadera
  8. Jag gillade den där utsikten inte minst för färgernas skull! Himlen var lite grå den där dagen men det gjorde inget.

    SvaraRadera
  9. Utsikt över takåsar gillar jag precis lika bra som utsikt över havet som kanske lockar lite lite mer. Fint mönster blev det av dina takåsar.

    SvaraRadera
  10. Anemonen - om jag tvingas välja blir det havet också för mig!

    SvaraRadera
  11. Det blev en härlig kombination av former och färger i den utsikten!

    SvaraRadera
  12. Tycker det var en vårlig och fin utsikt, men dessa färger? Bra tolkning!

    SvaraRadera
  13. Plåttak i storstäder har alltid fascinerat mej. Fin bild med vackra färger.

    SvaraRadera
  14. Det är något visst med röda plåttak och vi har dem båda i vår utsikt idag

    SvaraRadera
  15. Och jag tänkte: Den bilden skulle platsat i Elisabet-i-Hallands evighetslånga serie med fönsterbilder.

    SvaraRadera
  16. Cecilia: "Veckans fönster" fanns i bloggvärlden länge, jag deltog flitigt. Fönster kan bjuda på så mycket! Klicka på min etikett "fönster" så ser du! Jag ska kolla Elisabet.

    SvaraRadera