lördag, mars 26, 2016

Gift? – ett citat och dubbelt lördagstema

"Det mest imponerande med Kafka är att han kunde skriva Processen utan att vara gift."

-Horace Engdahl, nyligen Svenska Akademiens ständige sekreterare med vidhäftande kvalitets- och kulturstämpel, har skrivit boken "Den sista grisen" där man bl a kan läsa denna reflexion. Han och exfrun, tillika litteraturprofessorn och feministkämpen Ebba Witt-Brattström verkar var och en på sitt håll ha bestämt sig för att även om inte äktenskapet var värt att hålla fast vid kan man väl i alla fall försöka slå mynt av sin besvärliga relation medan parterna fortfarande befinner sig i den så kallade offentligheten. Hon har fått bättre recensioner än han ... vad det nu säger om historien? Jag tror att jag avstår från båda versionerna. Men i serien citat som lördagstema tycker jag Horace tanke platsar!


Äggets dag. Jag brukar hitta en honungsmelon att ha i den stora "äggkoppen" men nu fick det bli en papaya ... som tyvärr inte är ätmogen så det får bli bara hönsägg denna påskafton. Och i morgon, gott folk, i morgon har vi sommartid igen! Därmed är jag också med i denna veckas lördagstema som är PÅSK. Pensionären på ön är den som valt tema i mars månad och hos henne hittar du länkarna till fler lördagstema-entusiaster!

12 kommentarer:

  1. Kul inlägg på temat Påsk.
    Jag kommer inte att läsa Ebba Witt-Brattströms bok. Är rätt trött på dessa trista äktenskapsuppgörelser.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Säga vad man vill OM citatet så är det ju ändå något han antagligen undrade över ;) Säger kanske mer om Horace än om Kafka ;)

    SvaraRadera
  3. Nämen har han skrivit så, akademiledamoten?
    VET han inte att Kafka hade värsta uppgörelsen med den kvinna han var förlovad med (två gånger tror jag) och kallades till en "rättegång" där hans fästmö mobiliserat olika vittnen som skulle berätta om hans uselhet? Kafkas plågsamma förlovningar och skuldtyngda uppbrott från dem är långt värre än något Horace Engdahl någonsin upplevt. Skrev han verkligen så?! Han vet inte vad han snackar om!!!

    SvaraRadera
  4. Smart att slå samman olika teman. Har inte läst vare sig Kafkas Processen eller Engdahls bok och tror jag struntar i det. Jag hoppar över Lördagstemat denna vecka och tar nog paus ytterligare ett tag, då jag har så mycket annat omkring mig just nu.
    Ha en fortsatt trevlig påsk.

    SvaraRadera
  5. haha, kul! Jag sniffar på exotiska frukter, ska dofta lite sött.

    SvaraRadera
  6. Processen tillhör mina favoriter

    SvaraRadera
  7. P.P.S.
    ska nog läsa både Ebba Och Horace - bara för att jag gillar Märta Tikkanen ♥

    SvaraRadera
  8. Karin - det där var ju jätteroligt! Är Horace härmed avslöjad som en som inte alls kan sin Kafka?!? Själv har jag inte läst "Processen" och tänker nog hoppa över de äktenskapliga turerna Engdahl-Witt Brattström. Blir jag överbevisad om att det är fel beslut får jag väl ändra mig ... (Märta Tikkanen har jag stor respekt för och gillar!)

    SvaraRadera
  9. (ganska obehaglig läsning av fru Ebba)

    SvaraRadera
  10. Josef K i Kafkas Processen är oskyldigt anklagad...

    SvaraRadera
  11. Citatet blev ju än mer intressant i den här dubbelbelysningen. Själv känner jag inget jättesug efter just de här böckerna. (Undantaget Processen alltså som jag borde läsa om)

    SvaraRadera
  12. Jag ska läsa hennes bok, att han hade skrivit en motsvarande visste jag inte ens, men hennes har det skrivits om en del och då blir man ju nyfiken (läs jag)! Slog ihop två teman jag med denna lördag! Ha en fin annandagspåsk!

    SvaraRadera