lördag, mars 05, 2016

CITAT om aktuella ting

"Ett problem med att bli äldre är att alla mina jämnåriga verkar så gamla!"

-Sagt av anonym amatörfilosof. Uttalandet kan bygga på en rad faktorer: dålig syn, total frånvaro av objektivitet, brist på självinsikt, avsaknad av spegel. Råkar man känna igen sig i citatet är det utan tvekan lite skämmigt ... sedan är det förstås sant att spåren av åren ser lite olika ut på olika människor. 
Vare sig du vågar eller inte vågar fundera över om det här gäller också dig är detta ett av denna lördags citat i en lång kedja vars länkar du hittar här.
Kan inte låta bli att lägga till ett ännu aktuellare (?) citat här, hämtat ur partiledaren Jan Björklunds (L) twitterflöde. Rätt fyndigt eller hur!

"Två Oscar på samma vecka. Grattis Sverige!"

9 kommentarer:

  1. Det är tur att man inte känner sig gammal även om man är det.
    Min moster var, då hon var 93 år, ute och tittade på kläder. Men "alltihop var så tantigt". Så det blev inget nytt. / Britt

    SvaraRadera
  2. Härligt med ett ungdomligt sinne :)

    SvaraRadera
  3. Det där är ett problem, alla vänner är så gamla... och ens barn har fyllt trettio!!

    SvaraRadera
  4. Det är så sant som det är sagt!
    Fyndigt av Jan B.

    SvaraRadera
  5. Ja det kan man tycka, men jag tycker mest att det är nån konstig gammal människa som skräms i min spegel...

    SvaraRadera
  6. Fyndigt och träffande.

    SvaraRadera
  7. Men så åldras vi olika vackert också. En 70-åring jag känner är slät i hyn som en 30-åring, en 55-åring ser ut att vara 75. Själv fyller jag ut rynkorna med choklad!

    Även pappa, 82, kom på sig själv med att tycka att publiken var så gammal när han väntade på mig på Konserthuset en gång. Sedan erkände han för sig själv att han nog faktiskt var i samma ålder.

    SvaraRadera
  8. Som du kanske förstår hade jag inte fått med att det var ett kinesiskt ordspråk, och ett som jag hört hur länge som helst från min far. Men som sagt att blogga med mobilen är inte så lätt då jag inte har kommit underfund med hur det funkar och det fungerar inte som i datorn.

    SvaraRadera