fredag, mars 04, 2016

Bokrea – svårt att stå emot

Fredag betyder bokbloggsjerka.
Den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Skulle gärna vilja svara att tack, men nej tack, nu för tiden bryr jag mig inte. Eftersom jag har så fullt hemma redan, med rader av oläst som jag tror att jag faktiskt VILL läsa. Men när, det är frågan!

Fast det svaret skulle vara ren och skär lögn, och sådant ägnar jag mig ju inte åt. Alltså dras mina blickar ofelbart mot annonserna där reaböckerna listas. Jag bläddrar glupskt igenom katalogerna som dimper ner i brevlådan. Och är jag i en shoppinggalleria eller ett varuhus slår jag mina lovar runt borden där fynden dukats upp. På nätet har jag dock legat lågt, det är de fysiska böckerna som lockar mig.

I år klarade jag mig ända till i går. Då stod jag inför frestelserna på ett alldeles vanligt Ica. Mot alla mina föresatser köpte jag Leif GW Perssons "Bombmakaren och hans kvinna" och ännu en del av Jan Guillous nutidshistoria, trots att jag ännu inte ens läst "Brobyggarna" som var den första ... båda i inbundet skick, fast till pocketpris, så att säga.

Om det blir fler? Kan inte lova bestämt. Men förhoppningsvis ... trots att den här sortens shopping stundtals verkar oemotståndlig. Brukar också hålla utkik efter cd-böcker, bra resesällskap i bilen.
Tills vidare kan både du och jag kolla hur andra bokbloggare hanterar sin reafeber. Det gör man om man tar den här vägen.

Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. Det är så svårt att låta bli att handla på bokrean :)

    SvaraRadera
  2. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Förutom den där delen om nätet, jag frossar där också :)

    SvaraRadera
  3. klart man läser bokreaanonserna!

    SvaraRadera
  4. Appselut bokrean. Kostar ju pengar att läsa på Surfplatta, tycker dessutom att det är dyrt. Känslan att hålla i en bok den vill jag ha kvar

    SvaraRadera
  5. Det är väldigt lätt att falla för frestelse, i allra högsta grad när det gäller böcker! :)

    SvaraRadera
  6. en kan inte lita på sig när det gäller böcker

    SvaraRadera
  7. Halva nöjet är ju att bläddra i katalogerna i se om det finns något man vill ha. Jag blev enormt frustrerad i år när Akademibokhandelns reakatalog kom så sent som den gjorde.

    SvaraRadera
  8. Det är svårt att låta bli!

    SvaraRadera
  9. Själv köpte jag Henning Mankells Svenska Gummistövlar, på Konsum :)

    SvaraRadera
  10. Haha, ja det skulle vara enklare om jag var nöjd med de olästa böcker jag redan har hemma. Men uppenbarligen är det inte så. En och annan bok bara måste köpas känns det som.

    SvaraRadera
  11. Jag köpte bara en bok på rean i år.. än så länge. I bland sänker de priset mer och då kanske det blir någon till!

    SvaraRadera
  12. Haha ja..tänk om alla olästa böcker hemma skulle hindra en. Men det gör dom ju inte :P

    SvaraRadera
  13. Jag handlar både på nätet, i fysisk bokhandel och second hand på bokrean :)

    SvaraRadera
  14. Årets stora bokrea är en tradition man inte vill gå miste om. Oavsett hur mycket oläst som finns befintligt i hyllan. ;)

    SvaraRadera
  15. Jag försöker låta bli. Verkligen försöker... Men visst är det svårt!

    SvaraRadera
  16. Jag kom inte ens ihåg att det var rea... Lånar det mesta. Har inte plats och inte råd att köpa.

    SvaraRadera
  17. Bläddrar igenom katalogen, det gör jag. Men jag har hållit mig lugn senaste åren!

    SvaraRadera
  18. Jag kan absolut inte bortse från bokrean hur mycket jag än försöker. Handlade även från Adlibris häromdagen, men det var inte reaböcker.

    SvaraRadera
  19. Det har blivit så att jag hellre plockar ut något enstaka än att jag släpar hem överfyllda kassar. Jan Guillio och GW är alltid intressanta.

    SvaraRadera