lördag, april 02, 2016

Det är lördag – med tema dubbelt upp!

"Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

 - Hasse Alfredson i monologen "Pastor Jansson" som ingick i Svenska Ords revy "Gröna Hund" 1962. 

Tro inte att jag inte begriper att det verkar lite knasigt. Men det kan inte hjälpas, jag faller lätt för förpackningar. Blir utskrattad av vinkännarna för att jag (i alla fall ibland) väljer dryck efter etikett. Det är inte heller otänkbart att jag väljer vatten efter flaskform. Och så får de följa med hem, ibland för att användas som vattenflaska igen, ibland för att tjäna som blomvas och någon enstaka gång bara som ögonfägnad.

På bilden ser du några bevis för denna min skumma vurm för design i förpackningsbranschen: grekisk olivoljeflaska, snyggvatten från skotska Gleneagles, millennieskiftesbubblor, svensk årgångsglögg av 2003 års modell, spansk plastflaska för vatten och längst till höger också spanskt vatten med bubblor. Vad siffran 3 betyder på den har jag inte en aning om!

Och det är så ordnat med de flesta förpackningar, oavsett form, material, storlek och ursprungligt innehåll, att det passar att, som jag gör inledningsvis, citera Hasse Alfredson i sammanhanget. Byt bara ut ordet "påse" mot önskad förpackning och saken är klar!

Copyright Klimakteriehäxan (och Hasse A förstås)

För att hitta fler förslag på temat FÖRPACKNINGAR kan du ta den här genvägen.
Och när det gäller LÖRDAGSCITAT klickar du här för att komma vidare! 
Trevlig lördag!

10 kommentarer:

  1. Pastor Jansson :) Tack för den nostalgitrippen!

    SvaraRadera
  2. Anonym12:01 em

    Smart kombo!

    SvaraRadera
  3. Tror inte du är ensam om att välja en snygg förpackning framför innehållet!
    Hasse A har sagt många kloka och roliga ord!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  4. Är förpackningen vacker är det på något sätt en ursäkt,
    Men vad är snyggvatten?

    SvaraRadera
  5. Anonym10:39 em

    Ha..ha.. man känner igen sig. Det var inte bara ett bra utan även roligt citat. Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Dryck efter etikett! Här har du en till... Ytterst sällan jag minns ett namn på en vinflaska, men vackra flaskor finns det gott om så då får det bli en sån. Det mesta innehållet smakar ju ändå likadant eftersom jag inte är nån finsmakare :-)

    SvaraRadera
  7. Englundskan - "snyggvatten" hittade jag nyss på som beteckning för det där dyra vattnet man köper för flaskans skull, fast det egentligen borde ha gått lika bra med kranvatten ...

    SvaraRadera
  8. När jag ger snygga flaskor till svärdottern, får jag tillbaka påfyllt med egen glögg ♥

    SvaraRadera
  9. Bok eller flaska efter omslag, självklart!

    SvaraRadera